Blog

Van mond-tot-mond-reclame naar mond-op-mond-reclame

De beste vorm van reclame is mond-tot-mond-reclame*, wordt al langer beweerd. En het is nog waar ook. Als een vriend, familielid of collega enthousiast is over een product, dan word je dat zelf ook gemakkelijker. Als een anonieme, ongekende marketingstem je een product aanprijst, heb je het vaak niet gehoord of kijk je nadrukkelijk de andere kant op. KMO's die over de tong gaan, die veel mond-tot-mond reclame krijgen via aanbevelingen van klanten binnen hun netwerk, die zetten een turbo onder hun sales en marketing. 

Lees verder

Wat is het marketing-DNA van jouw merk of bedrijf?

Waarom wordt het ene product of bedrijf als een 'product' bekeken en het andere als een 'merk'? Omdat klanten er bijzondere merkwaarden op kleven die 'gewone' producten of bedrijven niet hebben. Merkwaarden of merk-dna hangen nauw samen met sterkten, onderscheidende voordelen (USP) of positionering. Maar geen van deze marketingtechnieken komt zo dicht bij het brein van de klant als de waarde die iemand hecht aan je product of dienst. Anders gesteld: één of meerdere emotionele waarden zullen bepalen of je product of dienst een 'merk' kan worden. Een merk waarmee je je radicaal onderscheidt in het brein van de klant. Je wordt dan als anders (beter) dan de rest beschouwd.

Lees verder

Welke marketingstrategie is nodig in de verschillende groeifasen van een onderneming?

Een volledige groeiontwikkeling van een onderneming verloopt in vier fasen: opstart, uitbouw, hoogconjunctuur en verval. Boeiend aan deze ontwikkeling is de snelheid waarmee in de 21e eeuw ondernemingen doorheen de verschillende groeifasen gaan. In het verleden werd op een korte termijn opstart en uitbouw gerealiseerd en volgde meestal een zeer lange periode van maturiteit en mogelijk verval. Op vandaag is dat andersom: opstart en uitbouw verlopen veel moeilijker (langer), terwijl maturiteit kort is zodat een onderneming sneller in een vervalfase beland waarbij het businessmodel moet geïnnoveerd worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is een radicale switch in de manier waarop een bedrijf haar marketingstrategie ontwikkelt.

Lees verder

De 10 grootste bedreigingen voor de Vlaamse detailhandel

Boven de Vlaamse detailhandel hangen donkere wolken. Of in marketingtaal uitgedrukt: bedreigingen. Tijdens diverse lezingen voor retailfederaties, ondernemersnetwerken, winkelgroeperingen of clusters van zelfstandige winkeliers breng ik al een tijdje met vuur en passie deze boodschap. En de detailhandelaar? Die zit erbij en kijkt erna. Net als konijnen in de lampen van een aanstormende wagen staren. De ene haalt de schouder op, de andere banaliseert de effecten of stelt dat de hypes wel overwaaien. Als marketeer krijg ik er koude rillingen van. Ik som de belangrijkste bedreigingen even voor u op:

Lees verder

10 manieren om een bedrijfspagina op Facebook te promoten

Steeds meer KMO's zien het nut van een bedrijfspagina op Facebook wel in. Het is inmiddels het allergrootste medium voor zowel B2C- als B2B-communicatie. Een bedrijfspagina op Facebook is snel opgezet. Maar dan? Hoe zorg je er dan voor dat je fans en volgers krijgt? De bedoeling van een bedrijfspagina is immers om een community rond een bedrijf op te bouwen. Hoe zorg je er voor dat er zo veel mogelijk mensen je pagina leuk vinden? Dit is onze checklist met concrete tips om je Facebook-pagina te promoten.

Lees verder

Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy