15/01/2023
Peter Desmyttere
Nieuws

7 KMO-marketing trends voor 2023

Marketing blijft voor elke KMO belangrijk om naamsbekendheid, leads en verkoop te consolideren of om de omzet op het gewenste niveau te brengen. 2023 betekent op dit vlak dus niets nieuws. Wat wel anders wordt is de externe omgeving waarbinnen KMO’s opereren. Die dient zich uitdagender en competitiever aan dan tijdens de voorgaande jaren. Voor het eerst in lange tijd zullen KMO’s weer in een sfeer van recessie baden, waardoor de nood aan professionele en consistente marketing hoger wordt. In gouden tijden is marketing bij KMO’s meestal onderbelicht, terwijl in een periode van economische recessie de meeste KMO’s bijzonder alert zijn voor alle commerciële technieken die hun omzet bewaken of doen groeien. Wil jij in 2023 (eindelijk) werk maken van marketing? Dan schets ik graag 7 trends en technieken die je marketing in 2023 naar een hoger niveau tillen.

Eerst het verhaal van je business scherpstellen, dan pas communiceren

In tijden van slinkende koopkracht en toegenomen concurrentie is een onderscheidend verhaal belangrijker dan ooit. Consumenten en bedrijven wegen hun aankoopbeslissing in 2023 sterker af dan vroeger. Het is dus van belang dat jouw aanbod of oplossing als ‘beste keuze’ naar voor komt. Hoog tijd om je af te vragen of je businessmodel nog wel in lijn ligt met wat de markt wil. Heb je een duidelijk, krachtig en concurrentieel verhaal? Breng je een verhaal dat wervend, inspirerend en onderscheidend is? Als het antwoord twijfelachtig is, dan moet je absoluut terug naar de kern van je verhaal alvorens je communicatie op de markt loslaat.  Waarom bestaat je bedrijf, wat wil je zijn en voor wie doe je het? Pas als hieruit een wervend verhaal ontstaat kan je scoren met communicatie. Alsjeblieft, verdoe je marketingbudget niet met complexe, holle en dertien-in-een-dozijn verhalen. De snelste weg naar leads en traffic is een wervend, inspirerend en onderscheidend verhaal dat je doelgroep voor jou doet kiezen en niet voor je concurrent.

Bekijk de case van Bakkerij Aernoudt, een bakkerijketen met 18 winkels die haar verhaal op scherp heeft gezet.

Digitale marketing is een must, maar 360° marketing is het best

De grootste verschuiving in KMO-marketing de afgelopen jaren was zonder twijfel de quasi volledige shift van fysieke communicatie naar digitale communicatie. Geen enkele KMO vaart nog zonder website, Google-optimalisatie, social media communicatie, e-mail marketing of online advertising. Bij sommige KMO’s is de slinger echter té ver doorgeslagen, waardoor ze enkel en alleen nog teren op resultaten uit digitale marketing. Omdat er zoveel investeringen in digitale marketing gebeurd zijn is de bezetting op de diverse digitale media talrijker dan vroeger en daalt het gemiddelde rendement van digitale marketing acties. Digitale marketing is een ‘red ocean’ geworden. De oplossing? Digitaal combineren met offline communicatie en in die mate dat ze elkaar versterken.  De kracht van KMO-marketing in 2023 ligt niet meer louter in een verzameling digitale technieken, ze schuilt in de manier waarop je de prospect of klant via integrale (online én offline) communicatie voor je wint.

Bekijk de case van Chocolatier Elisabeth die haar producten en collecties via multimediale campagnes in de markt zet.

Geen leads of traffic zonder voldoende naamsbekendheid

Het resultaat van deze competitieve communicatiemaatschappij is een ware overload aan commerciële boodschappen. Kom vandaag nog! Koop nu! Maak direct een afspraak! Iedereen schreeuwt om actie. Wat weinigen echter beseffen is dat die schreeuwerige ‘call-to-actions’ niet werken als de ontvanger je bedrijf of merk niet of nauwelijks kent. Een slim marketingbeleid investeert niet alleen in communicatie die actie en resultaat oplevert, maar ook in communicatie die de naamsbekendheid van je bedrijf of je merk verhoogt. Ik weet het: KMO’s zien doeners die resultaat verwachten. Maar pushen bij een publiek dat je niet kent of vertrouwt, dat is zonde van je energie en budget. Stap 2023 in met de volgende redenering: als heel veel mensen mij leren kennen dan kunnen veel mensen zich interesseren voor mijn aanbod en kunnen er voldoende mensen zijn die overtuigd zijn van mijn aanbod. Wil je deze logica omdraaien omdat je geen geduld hebt en liever direct resultaat wenst? Veel succes … maar het zal je hoogstwaarschijnlijk niet lukken.

Bekijk de case van Nomads Roadtrips, een uitgeverij die een jaar lang enkel investeerde in naamsbekendheid en daar nu de vruchten van plukt.

Ga voor een integrale klantbeleving

Ik zei het hierboven al: KMO’s zijn doeners die hun marketinginspanningen graag focussen op de koopbeleving of het beslissingsmoment. Dat klinkt logisch vanuit hun standpunt, maar niet vanuit het standpunt van de klant of prospect. Zeg eens: hoe kijk jij naar merken of bedrijven? Een onaantrekkelijke visuele identiteit (de zogenaamde ‘branding’) doet je interesse toch afnemen? Veel negatieve reviews op internet zal je toch doen twijfelen? Een slechte after-service zal je toch weinig stimulans geven om opnieuw te kopen? Wat ik bedoel: er zijn veel meer strategische contactmomenten met je bedrijf dan de momenten in een koopfase. De kans dat je interesse, leads of afspraken mist zonder de klant ooit te hebben ontmoet is dus veel groter dan je denkt. Slimme KMO’s verdelen in 2023 hun commerciële inspanningen over de volledige zogenaamde ‘customer journey’, over alle mogelijke contactmomenten die een prospect of klant met ze kan hebben. Van de eerste prille bekendheid over een concreet contact tot en met de service-na-verkoop: ze staan er op elk contactmoment met professionele communicatie.

Bekijk de case van Immo Van Middelem, een vastgoedbedrijf dat op elk contactmoment investeert in ‘de juiste klik’ met het kantoor.

Je website is het hart van je marketing

Hoezeer je ook gelooft in sociale media, Google-optimalisatie, e-mail marketing of online advertenties: de conversie van een prospect naar een lead, afspraak of klant gebeurt vooral op je website of webshop. Die is het ware hart van je marketingbeleid. Prospects ontdekken er niet alleen je wervende, inspirerende en onderscheidende verhaal, ze zetten er ook de stap naar de gewenste actie (een download, een afspraak, een boeking, een aankoop, …). Bekijk de eerstgenoemde technieken dus vooral als broodnodige satellieten rond je website, als ‘traffic drivers’ naar je website. Als je die versterkt met offline technieken die tevens bezoekers aan de website opleveren, dan wordt je website zonder meer de motor van je commercieel beleid. Zet website updates en website optimalisatie dus maar hoog op de prioriteitenlijst voor 2023. En oh: investeer dit jaar in meer kennis van Google Analytics, een gratis meetinstrument dat haarfijn beschrijft waar je bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen.

Bekijk de case van Steen, een groothandel in voeding die van haar nieuwe website en webshop een verkoopmachine wil maken.

Storytelling en advertenties worden een gouden duo

De eerste trend of techniek in dit artikel ging over het creëren van een uniek verhaal dat het hart van je prospect of klant beroert. Wie zo’n uniek verhaal heeft en dat op een inspirerende manier naar de markt brengt (de zogenaamde storytelling of content marketing) via een blog, een vlog, social media posts, landingspagina’s, een webinar, een seminar, … die legt de basis voor een sterk marketingbeleid dat naamsbekendheid én leads oplevert. Een bijkomende bonus van storytelling is dat ze op verschillende contactmomenten binnen de customer journey op een onderscheidende manier met de klant communiceert.  Maar … we kunnen in 2023 niet meer louter rekenen op storytelling, content marketing en inspirerende verhalen om de doelgroep te bereiken. Zo is het organisch bereik op Facebook en Instagram op vandaag tot een bedroevend resultaat gedaald, want het algoritme stuurt steeds minder verhalen door naar je volgers. De oplossing? Advertentiecampagnes lanceren op Google én op sociale media met je boeiende verhalen. Je ‘organische’ communicatie dus boosten met ‘betalende’ communicatie. Eerst schrijf je boeiende, inspirerende content op je eigen media, vervolgens ga je die content promoten via online advertenties. Ze zijn een prima duo en tevens een beter alternatief voor je ‘branded ads’ die enkel en alleen maar je merk of bedrijf in de kijker zetten.

Bekijk de case van de stomerij Opuro, die rond elk type te reinigen kledij of interieurtextiel een verhaal promoot, zowel organisch als via advertenties.

Video, video, video.

De opmars en dominantie van video in marketing en communicatie is verpletterend. Recent onderzoek heeft aangetoond dat 84% van de consumenten gestimuleerd wordt om een product te kopen of een dienst te bestellen na het bekijken van een video. Maar ook dat video’s twee keer zoveel kans hebben om gedeeld te worden dan statische content. De ‘TikTokisering’ van online communicatie is dus niet te onderschatten, je zal steeds meer video in communicatie treffen. No panic: je hoeft daarvoor niet per se een dansje in te studeren, videocreatie is een rijke gereedschapskist. Authentieke smartphone video’s, creatieve productvideo’s of semi-professionele sfeervideo’s: nog nooit was video zo toegankelijk en interessant voor de KMO. Die breng je op de eigen website of webshop, op je social media kanalen, op een YouTube-bedrijfskanaal, in video-advertenties of op webinars en seminars. Zet videomarketing dus maar zeker op de lijst met marketing-prioriteiten voor 2023.

Bekijk de case van het softwarebedrijf Husky, dat video inzet via een vlog om klantbehoefte en productoplossing in een wervend verhaal te gieten.

In onze podcast ‘Marketing Masters’ hadden we een gesprek met Peter Desmyttere over deze 7 KMO-marketing trends voor 2023. Beluister de podcast.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy