16/09/2022
Peter Desmyttere
Nieuws

10 SEO-tips waar elke KMO mee aan de slag kan

Elke KMO droomt van een hoge score in de zoekmachine van Google wanneer prospects op zoek gaan naar hun product of dienst. Wie er in slaagt om via SEO (Search Engine Optimization) hoog te staan in de organische resultatenlijst in Google, die neemt een voorsprong op concurrenten en zorgt voor gratis traffic naar de website. 

Zoekmachine-optimalisatie of SEO is het duurzame alternatief voor zoekmachine-advertenties of SEA (Search Engine Advertising). Elke KMO zou een goed evenwicht moeten hebben tussen ‘de website optimaliseren voor Google’ en ‘adverteren op Google’ in functie van een hoge score in de zoekresultaten.

In een recent interview met SEO-expert Frederik Vermeire van Wiseo polste ik naar concrete tips, technieken, tools en trends waar KMO’s wat aan hebben wanneer ze met SEO aan de slag willen. SEO is volgens hem helemaal geen abracadabra-techniek maar heeft alles te maken met logisch denken, inlevingsvermogen en continuïteit. 

Dit zijn 10 tips die ik uit het gesprek heb verzameld:
SEO is meer dan ‘hoog scoren in Google’

Een veelgemaakte fout bij een optimalisatietraject is een te enge focus op een hoge score. Dat is prima, maar het is slechts half werk. Wie hoog scoort in Google en traffic genereert naar de website maar de bezoeker niet converteert naar een lead, die haalt weinig of geen profijt uit SEO. Pas als een hoge score zich ook vertaalt naar een lead of verkoop, dan pas kan je spreken van succesvolle SEO. Neem het cijfer ‘leads via SEO’ dus zeker ook mee in je analyse, bovenop het cijfer ‘bezoekers via SEO’.

Waak over het technisch framework van je website

De échte basis voor succesvolle is de Google-vriendelijkheid van het platform waarop je website is gebouwd. Dit is meestal de keuze van je webbouwer. Ga van bij het begin van een SEO-traject dus in gesprek met je webbouwer en pols naar de kwaliteit je CMS (Content Management System). Met grote platformen als Drupal of WordPress zit je meteen goed, die zorgen er voor dat Google je website technisch begrijpt en de vele pagina’s logisch kan capteren. 

Check of je website voldoende mobielvriendelijk is

Via de Google Mobile Friendly tool krijg je van Google een indicatie hoe je website wordt bekeken door het zoekmachine-algoritme. Dat is cruciaal voor een hoge score in de Google-zoekresultaten want Google baseert zich sinds enkele jaren louter op de mobiele versie van je website om die een positie in de zoekresultaten te geven. In de tool typ je de domeinnaam van de website in en krijgt na een korte crawl een signaal of je webpagina wel of niet mobielvriendelijk is. 

Doe een zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek geeft een antwoord op de vragen ‘Wie is mijn doelgroep’ en ‘Op welke woorden zoeken ze naar een oplossing in Google’? De eerste vraag kan je zelf beantwoorden, voor de tweede helpt de volgende eenvoudige techniek: geef een zoekwoord in de zoekbalk van Google in en tik een spatie na het zoekwoord. Google geeft nu een lijst met  zoekwoordsuggesties, die je best opdeelt in clusters per ‘hoofdzoekwoord’.

Plak aantallen op je zoekwoorden

Is je lijst met Google-zoekwoorden bekend? Prima, maar je hebt nu nog de getallen nodig, de aantallen keren dat je zoekwoorden gebruikt worden voor zoekopdrachten in Google. Een veelgebruikte tool om dit te zoeken is KWfinder. Selecteer vervolgens uit de lijst de woorden waar én zoekvolume op zit én waar jij met je bedrijf een oplossing voor kunt bieden.

Deel je zoekwoorden op in head-tail, mid-tail en long-tail

Heb je een schoenenwinkel en wil je absoluut hoog scoren op de head-tail zoekterm ‘schoenen’? Dat lijkt aantrekkelijk maar het is moeilijk of uitdagend. Zo zal je op vlak van SEO nooit kunnen optornen tegen grotere retailers als Torfs of Zalando. Mid-tail zoekwoorden bestaan uit een combinatie van twee woorden (bv. blauwe schoenen), long-tail zoekwoorden uit een combinatie van meer dan twee woorden (bv. blauwe schoenen met hak). Je hebt hier te maken met lagere zoekvolumes maar je kunt sneller scoren in Google met je website als je slim optimaliseert op die woordcombinaties met bv. specifieke landingspagina’s rond die zoekwoorden.

Zorg voor updates van je bestaande content

Hoe belangrijk content marketing ook is voor SEO, de meest succesvolle SEO-projecten bestaan uit het updaten van bestaande content, niet op het brengen van nieuwe content. Monitor je positie en progressie op je zoekwoorden met een tool als MOZ en optimaliseer de bewuste landingspagina’s waar je terecht komt op een duurzame manier door bv. meer afbeeldingen, lijstjes, extra relevante teksten, video of technische optimalisatie zoals metabeschrijvingen toe te voegen.

Kruip in het hoofd van je bezoeker

Bezoekers op je website willen niet altijd een lange pagina met veel tekst zien. Dergelijke informatiepagina’s zijn prima als je bezoeker op zoek is naar informatie op een specifieke zoekterm. Maar wat als de zoekterm ‘landelijke keuken’ is? Dan wil de bezoeker plaatjes van landelijke keukens zien. Een pagina met veel afbeeldingen van landelijke keukens en beperkte tekst zal dan hoog scoren in Google. Verwacht je bezoeker een informatiepagina, een overzichtspagina, een e-commerce pagina, een informatiepagina of eerder een categoriepagina? 

Een gastblog is een quasi eeuwige link naar je website

Een link vanaf een andere website uit je sector is goud waard voor Google, het is een soort stem voor je website. Veel externe links van relevante websites zorgt voor een hoge autoriteit in Google, een begrip dat zeer belangrijk is in een SEO-proces. Misschien de beste en meest duurzame manier om autoriteit op te bouwen is het schrijven van een artikel op een andere website, mét link naar jouw website. Het betekent veel werk voor content op een extern platform, maar je hebt een permanente kwalitatieve link die zorgt voor autoriteit binnen je sector.

Langere homepages werken beter dan korte homepages

De homepage van je website is de meest bezochte pagina door Google wanneer die langskomt om je website te crawlen. Bestaat je homepage enkel uit een headerbeeld en een korte tekst? Dan is die van relatief weinig waarde voor Google. Is ze echter opgebouwd in korte paragrafen of modules volgens je zoekwoordenclusters en liggen er van daaruit links naar specifieke pagina’s (de zogenaamde money pages) met meer info en call-to-actions? Dan heb je een sterke homepage die je score in Google aanzienlijk zal bevorderen.

Wil je de tips uit dit artikel nog eens herbeluisteren met duiding door een SEO-expert. Beluister dan onze podcast over SEO met Frederik Vermeire.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy