Nieuws
Geef alleen korting als je er zelf voordeel bij hebt

Kortingen zijn interessante marketingspeeltjes waarmee je klanten lokt en moeilijke orders binnenhaalt. Maar helaas worden die kortingen vaak om de verkeerde reden toegekend en worden ze helemaal niet gebruikt als strategisch wapen. Kortingen zorgen niet zelden voor een onontwarbaar kluwen in het prijsbeleid van KMO's, zetten druk op de marge én ze creëren een verkeerde perceptie wanneer je marketingverhaal rond kwaliteit en meerwaarde is gebouwd. Met kortingen moet dan ook zeer omzichtig worden omgegaan. In dit artikel geef ik graag enkele concrete alternatieven voor het systeem van de platte korting. 

Lees verder

Nieuws
Angst voor de prijs? Weg ermee.

Bij het grootste deel van de ondernemers en KMO's regeert de angst voor de prijs. Maar waarom? Als je grondige redenen en een waterdichte motivering voor een hogere prijs hebt dan hoef je helemaal geen angst voor een hogere prijs te hebben. De ‘juiste prijs’ is niet altijd rationeel te benaderen omdat de juiste prijs de hoogste prijs is die een klant wil betalen voor je product of dienst. Bedrijven met een sterker verhaal of een betere concurrentiële positionering zullen altijd hogere prijzen kunnen vragen dan concurrenten met een minder sterk marketingverhaal. Prijszetting is dus een queeste of nooit aflatende zoektocht naar de combinatie van een sterk marketingverhaal en de hoogst mogelijke prijs daarvoor. 

Lees verder

Nieuws
Nostalgie in marketing: het werkt

Kijken naar Mad Men en de nieuwe Star Wars, een concert meepikken van Bob Dylan, een retro fiets kopen, verlangen naar de nieuwe release van een 'oude' film, vergeelde foto’s maken op Instagram of je kinderen Lego cadeau doen: het maakt ons gelukkig. Wees dus niet verwonderd wanneer je in sombere tijden overal vintage mode en -design ziet opduiken. Nostalgie is big business geworden omdat slimme ondernemers en marketeers beseffen dat ze een gevoelige snaar bij mensen raken en daarmee inspelen op de behoefte naar meer zelfvertrouwen en geluk.

Lees verder

Nieuws
Zin en onzin van marktonderzoek voor KMO's

Bij KMO’s leven veel misverstanden ten opzichte van marktonderzoek. Het is nutteloos, onbetaalbaar of onbetrouwbaar denken ze. Niets is minder waar. Dat zal ik met dit artikel proberen bewijzen. Want: marktonderzoek is, net zoals communicatie, altijd zinvol als het meer opbrengt dan het kost. Binnen ons marketingbureau zien wij een groeiende noodzaak aan marktonderzoek. Soms heeft het zelfs geen zin om aan het marketingplan te beginnen, omdat het het bedrijf aan essentiële kennis over de markt ontbreekt. Marktonderzoek moet dan helpen bij het nemen van strategische beslissingen bij het businessmodel of de communicatie.

Lees verder

Nieuws
Van mond-tot-mond-reclame naar mond-op-mond-reclame

De beste vorm van reclame is mond-tot-mond-reclame*, wordt al langer beweerd. En het is nog waar ook. Als een vriend, familielid of collega enthousiast is over een product, dan word je dat zelf ook gemakkelijker. Als een anonieme, ongekende marketingstem je een product aanprijst, heb je het vaak niet gehoord of kijk je nadrukkelijk de andere kant op. KMO's die over de tong gaan, die veel mond-tot-mond reclame krijgen via aanbevelingen van klanten binnen hun netwerk, die zetten een turbo onder hun sales en marketing. 

Lees verder

Nieuws
Wat is het marketing-DNA van jouw merk of bedrijf?

Waarom wordt het ene product of bedrijf als een 'product' bekeken en het andere als een 'merk'? Omdat klanten er bijzondere merkwaarden op kleven die 'gewone' producten of bedrijven niet hebben. Merkwaarden of merk-dna hangen nauw samen met sterkten, onderscheidende voordelen (USP) of positionering. Maar geen van deze marketingtechnieken komt zo dicht bij het brein van de klant als de waarde die iemand hecht aan je product of dienst. Anders gesteld: één of meerdere emotionele waarden zullen bepalen of je product of dienst een 'merk' kan worden. Een merk waarmee je je radicaal onderscheidt in het brein van de klant. Je wordt dan als anders (beter) dan de rest beschouwd.

Lees verder

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy