Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.
Lees verder
De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.
Lees verder
Op de hoogte blijven van nieuwe inspiratie? Abonneer op onze maandelijkse e-nieuwsbrief.