Inspiratie

Blog
Nudging: het verschil tussen JA, MISSCHIEN of NEE bij klanten en prospects.

Nudging is een nieuwe stroming binnen de marketingwereld. Het hoort thuis onder de grote koepel van de gedragswetenschap, die bestudeert hoe het menselijk gedrag kan worden beïnvloed. Maar het hoort ook thuis onder de koepel van de psychologie en de neuromarketing, een groeiende beweging die onderzoekt hoe menselijk gedrag via marketingtechnieken positief kan worden beïnvloed. Dit raakt natuurlijk de kern van wat marketing is, namelijk ‘alles wat er voor kan zorgen dat mensen voor jou kiezen, en niet voor een ander’. De beste definitie voor een nudge is ‘een figuurlijk duwtje in de rug’. Nudging helpt om onbewust gedrag te sturen in de richting die wij willen. Nudging vertrekt vanuit de idee dat door een keuze aantrekkelijker te maken je beter overtuigt en gedrag positief stuurt.

Lees verder

Blog
Negatieve reviews zijn goud waard

De doorsnee ondernemer schiet in een kramp als zijn/haar bedrijf een negatieve recensie of review krijgt op Google of Facebook. Wel: dat hoeft niet. Integendeel: negatieve reviews zijn broodnodig om authentiek te zijn, om hoger te scoren in Google én om je klantprocessen op scherp te zetten.

Lees verder

Blog
Is er een relatie tussen marketing en de levenscyclus van een bedrijf?

Een volledige groeiontwikkeling van een onderneming verloopt in vier fasen: opstart, uitbouw, hoogconjunctuur en verval. Boeiend aan deze ontwikkeling is de snelheid waarmee in de 21e eeuw ondernemingen doorheen de verschillende groeifasen gaan. In het verleden werd op een korte termijn opstart en uitbouw gerealiseerd en volgde meestal een zeer lange periode van maturiteit en mogelijk verval. Op vandaag is dat andersom: opstart en uitbouw verlopen veel moeilijker (langer), terwijl maturiteit kort is zodat een onderneming sneller in een vervalfase beland waarbij het businessmodel moet geïnnoveerd worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is een radicale switch in de manier waarop een bedrijf haar marketingstrategie ontwikkelt.

Lees verder

Blog
Hoe nieuwe medewerkers aantrekken via marketing of employer branding?

Binnen vele sectoren heerst een ware ‘war for talent’. Veel meer dan het aantrekken van nieuwe klanten schuilt de uitdaging in het aantrekken van nieuwe medewerkers en het behouden van bestaande medewerkers.

Lees verder

Blog
Wat is het verschil tussen copywriting en content marketing?

Nietszeggende verhalen, slordige teksten of gewoonweg tekstfouten zijn onvergeeflijk voor KMO’s die professioneel willen communiceren. Inspirerend schrijven is echter niet voor iedereen weggelegd. Als ondernemer of zaakvoerder van een KMO is het helemaal niet evident om boeiende teksten te schrijven die het hoofd en het hart van de klant raken. Echter: het belang van professionele teksten in marketing is belangrijker dan ooit.

Lees verder

Blog
Inhaken op gebeurtenissen in communicatie, mag dat?

Inhaakcommmunicatie of inhaakadvertenties (de zogenaamde ‘top topical’) spelen in op actuele gebeurtenissen in de maatschappij. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat je de link maakt tussen een opmerkelijke actualiteit en een commerciële boodschap. Kerstmis, Pasen of Moederdag zijn voorbeelden van gebeurtenissen waar je in communicatie op kunt 'inhaken'. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat? De afgelopen jaren is het gebruik van inhakers in social media communicatie dan ook behoorlijk toegenomen. 

Lees verder

Marketing inspiratie nodig? Abonneer op onze nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy