17/11/2022
Peter Desmyttere
Nieuws

Geurmarketing zet klantervaring en verkoop op een hoger niveau

Recent had ik een gesprek met aromatherapeute Anne Guffens, een experte in geurmarketing. Geur is, net als licht, geluid, gevoel of visuele prikkels een belangrijk aspect in de communicatie met klanten en prospects. Een slechte of verkeerde geur tijdens een koopmoment zorgt voor verlies aan klantbeleving, benadrukt de geurmarketing experte, iets wat we in deze belevenismaatschappij absoluut willen vermijden. Het inzetten van specifieke geuren om meer beleving en meer resultaat te bereiken is een techniek die op vandaag ook voor KMO’s haalbaar is geworden en niet langer een exclusiviteit is van de grote merken. Heb je een winkel, een showroom, een kantoor of een vrij beroep? Geurmarketing zorgt voor de juiste emotie en voor betere resultaten.

Hoe ervaren wij eigenlijk geur?

Alles wat we inademen gaat direct naar ons limbisch systeem (naar ons onderbewustzijn en niet naar de hersenen), gaat ons prikkelen en geeft een onmiddellijke emotionele beleving die je niet rationeel kunt sturen. Je kunt je dus niet afsluiten van geur. Elke geurervaring zal vervolgens bepaalde associaties en emoties oproepen. Vanillegeur doet denken aan melkpoeder en wekt geborgenheid op, Kamperfoelie of Jasmijn zijn sensuele geuren die perfect in een lingeriezaak passen en Mandarijn vermindert angst in bijvoorbeeld een medische setting. Lavendel of Gember worden dan weer vaak ingezet op scholen en in kantoren omdat ze concentratiebevorderend zijn. Een broodgeur zou bij een huisbezoek samen met een vastgoedmakelaar dan weer zorgen voor een meer huiselijk en comfortabel gevoel.

De juiste geur bij de juiste onderneming

Geuren wekken niet alleen emoties en associaties bij mensen op, ze weerspiegelen en versterken tevens de identiteit van een bedrijf. Zo geeft Anne Guffens het voorbeeld van een golfshop waar ze een zachte energetische grasgeur laat verspreiden in de winkel om een associatie met natuur en sport op te roepen. De juiste sfeer en inrichting, een gepast muziekje maar ook de juiste geur maakt ons sterker betrokken bij een product of bedrijf. Belangrijk is dat erkende aromatherapeuten altijd werken met natuurlijke en gezonde geuren, niet met chemische producten die een geur verspreiden. Geurmarketing is meestal maatwerk omdat de geur zowel op de bedrijfsidentiteit als op de gewenste emotionele klantervaring moet ingesteld worden. 

Optimale beleving en emotie, ook voor KMO’s

Geurmarketing is bekend van retailketens als The Body Shop, Rituals of Abercrombie & Fitch, maar wordt op vandaag ook steeds vaker ingezet door zelfstandige winkeliers, in kantoren, bij medische vrije beroepen en door webshops. Voor die laatste bestaan er geurkorrels die je in het pakket kan stoppen of geursprays die net voor het sluiten van de doos een geur vernevelen die bij het ‘unboxen’ voor een onmiddellijke emotie en hogere beleving zorgen. Zo ken ik zelf een kruidenwebshop die bij elke verzending een kruidige geur in de verpakking verspreid en daar vaak lovende reacties voor krijgt. Geurmarketing is op budgettair vlak ook steeds beter haalbaar voor KMO’s. Zo kan een kleine handelszaak van 30 m2 met een budget van €1/dag al geurmarketing inzetten. 

Is die investering de moeite waard?

Een Europese studie, uitgevoerd door professor dr. Stöhr van de universiteit van Paderborn, komt tot de conclusie dat de juiste geur in een winkelpunt kan leiden tot 6% meer omzet, dat ze de winkeltijd met 16% verhoogt en de koopbereidheid met 15% doet toenemen. Een hogere klantbeleving dankzij geurmarketing doet klanten dus langer blijven en meer kopen. Maar een hogere verkoop is niet altijd het doel van geurmarketing. Zo kan in de medische sector het welzijn van medewerkers en patiënten verhoogd worden of zullen in school- of kantooromgevingen betere prestaties geleverd worden dankzij een gepaste geur.

Wil je de tips en voorbeelden uit dit artikel nog eens herbeluisteren? Beluister dan onze podcast over geurmarketing met Anne Guffens.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy