Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
De meest voorkomende verdienmodellen

Terwijl prijszetting vertelt hoe een product of dienst haar prijs krijgt, vertelt een verdienmodel hoe een bedrijf écht zijn geld verdient. Of anders gesteld: via welke inkomstenstromen de omzet van een bedrijf tot stand komt. En dat proces kan variëren van kinderlijk eenvoudig tot behoorlijk ingewikkeld. In dit artikel schets ik de meest voorkomende verdienmodellen. In een wereld die razendsnel veranderd worden verdienmodellen constant op de proef gesteld. Je moet absoluut contine je huidige verdienmodel analyseren op haar duurzaamheid en efficiëntie. Maar evengoed moet je out-of-the-box durven denken, door nieuwe verdienmodellen te verkennen. 

Lees verder

Drie methodes om de (juiste) prijs te bepalen

Prijszetting is zonder twijfel één van de moeilijkste strategische oefeningen die ondernemers voor hun kiezen krijgen bij het bepalen van hun commercieel- of marketingbeleid. Elk product of elke dienst heeft immers een prijs. Zelfs ‘gratis’ is een strategische prijsbeslissing, waarbij de prijs bewust op nul wordt gezet. En jij? Kan jij motiveren hoe jouw prijs tot stand komt? Voor vele ondernemers luidt het antwoord ‘Nee’. Dat betekent dat hun prijzen met de natte vinger worden bepaald. Zonde toch? Hoog tijd dus om de drie meest gebruikte systemen achter prijszetting nader te bekijken. 

Lees verder

Liefste logo

Meer dan ik gewoon ben, tuur ik naar mijn scherm, want ik kom niet aan de juiste woorden toe. Wat ik je wil vertellen, is moeilijk en ik weet niet hoe ik het moet brengen. Na 15 jaar gaan we afscheid van je nemen. We gaan je niet meer gebruiken. Het spijt me, want je droeg ons verhaal altijd met waardigheid, je was een rots in de branding en een teken van vertrouwen voor klanten en prospects. Je was het uithangbord van het allereerste marketingadviesbureau in Vlaanderen. Wie jou op kantoor had liggen, die wist dat het marketingbeleid goed zat.

Lees verder

Een gezonde geest zorgt voor betere crisismarketing

We zitten midden in de Corona-crisis. De tips voor crisiscommunicatie vliegen ons om de oren. Marketingspecialisten bombarderen ons met adviezen voor snel resultaat. De Corona-gerelateerde whitepapers, webinars, blogs en vlogs zijn ondertussen niet meer te tellen. Elke ondernemer zoekt nu natuurlijk een antwoord op de vraag ‘Hoe overleeft mijn bedrijf deze crisis?’. Maar weinigen stellen zich de vraag ‘Hoe ga ik als ondernemer met deze crisis om?’. Mentale gezondheid en weerbaarheid is nu meer dan ooit prioriteit voor ondernemers!

Lees verder

Marketing manager in een KMO: kameleon gevraagd

Jong of ervaren? Kennis van de sector nodig of niet? Generalist of specialist? Bij de aanwerving van een marketeer stoten KMO’s tegen nogal wat dilemma’s aan. Iedereen wil uiteraard een ervaren marketeer met kennis van de sector wegens de hoogste kans op snel resultaat. In theorie, want in de praktijk durft dat nog eens tegen te vallen. Een vraag die minder vaak wordt gesteld is “Willen we een specialist in zijn/haar vakgebied of zoeken we een allround marketeer?”. Ik zet beide opties even tegen elkaar af.

Lees verder

7 ondernemerslessen van Willem Vermandere

Kleinkunstzanger Willem Vermandere is dit jaar 80 geworden. Interviews met deze minzame man zijn zeldzaam. Westhoekers spreken immers liever met daden dan met woorden. Toch is elk woord raak wanneer je gesprekken met hem leest. Zo kon ik weer genieten van een interview in Het Laatste Nieuws, waarin de ondernemer-kunstenaar kwistig strooit met levenslessen die een inspiratiebron zijn in deze vluchtige en oppervlakkige tijden. In dit artikel vertaal ik ze met plezier (en een kwinkslag) naar de leefwereld van de ondernemer.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy