Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
Wat is het voordeel van inhaakadvertenties of top topicals?

Een inhaakadvertentie of ‘top topical’ is een advertentie die geïnspireerd is op een actuele gebeurtenis. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat we een combinatie maken tussen een opmerkelijke actualiteit en de commerciële boodschap die we willen delen met onze doelgroep. Bij Kerstmis, Pasen of Moederdag wordt behoorlijk 'ingehaakt' op het thema. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat?

Lees verder

Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Lees verder

Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Lees verder

De meest voorkomende verdienmodellen

Terwijl prijszetting vertelt hoe een product of dienst haar prijs krijgt, vertelt een verdienmodel hoe een bedrijf écht zijn geld verdient. Of anders gesteld: via welke inkomstenstromen de omzet van een bedrijf tot stand komt. En dat proces kan variëren van kinderlijk eenvoudig tot behoorlijk ingewikkeld. In dit artikel schets ik de meest voorkomende verdienmodellen. In een wereld die razendsnel veranderd worden verdienmodellen constant op de proef gesteld. Je moet absoluut contine je huidige verdienmodel analyseren op haar duurzaamheid en efficiëntie. Maar evengoed moet je out-of-the-box durven denken, door nieuwe verdienmodellen te verkennen. 

Lees verder

Drie methodes om de (juiste) prijs te bepalen

Prijszetting is zonder twijfel één van de moeilijkste strategische oefeningen die ondernemers voor hun kiezen krijgen bij het bepalen van hun commercieel- of marketingbeleid. Elk product of elke dienst heeft immers een prijs. Zelfs ‘gratis’ is een strategische prijsbeslissing, waarbij de prijs bewust op nul wordt gezet. En jij? Kan jij motiveren hoe jouw prijs tot stand komt? Voor vele ondernemers luidt het antwoord ‘Nee’. Dat betekent dat hun prijzen met de natte vinger worden bepaald. Zonde toch? Hoog tijd dus om de drie meest gebruikte systemen achter prijszetting nader te bekijken. 

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy