Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
Zin en onzin van marktonderzoek voor KMO's

Bij KMO’s leven veel misverstanden ten opzichte van marktonderzoek. Het is nutteloos, onbetaalbaar of onbetrouwbaar denken ze. Niets is minder waar. Dat zal ik met dit artikel proberen bewijzen. Want: marktonderzoek is, net zoals communicatie, altijd zinvol als het meer opbrengt dan het kost. Binnen ons marketingbureau zien wij een groeiende noodzaak aan marktonderzoek. Soms heeft het zelfs geen zin om aan het marketingplan te beginnen, omdat het het bedrijf aan essentiële kennis over de markt ontbreekt. Marktonderzoek moet dan helpen bij het nemen van strategische beslissingen bij het businessmodel of de communicatie.

Lees verder

Van mond-tot-mond-reclame naar mond-op-mond-reclame

De beste vorm van reclame is mond-tot-mond-reclame*, wordt al langer beweerd. En het is nog waar ook. Als een vriend, familielid of collega enthousiast is over een product, dan word je dat zelf ook gemakkelijker. Als een anonieme, ongekende marketingstem je een product aanprijst, heb je het vaak niet gehoord of kijk je nadrukkelijk de andere kant op. KMO's die over de tong gaan, die veel mond-tot-mond reclame krijgen via aanbevelingen van klanten binnen hun netwerk, die zetten een turbo onder hun sales en marketing. 

Lees verder

Geurmarketing is de ultieme verborgen verleider

Begin de jaren 1990 is geur in Amerika als een aparte marketingtool ontstaan. Het moest een middel worden om bezoekers en klanten een langer en aangenamer verblijf in de winkel te garanderen. Uit onderzoek blijkt nu dat de uitstraling en de dienstverlening positiever worden beoordeeld en dat klanten sneller geneigd zijn om terug te komen. bpost heeft bijvoorbeeld ooit een direct mailing gedaan voor een wijnhandelaar. De helft van de omslagen kreeg een oreganogeur mee. En wat bleek? De koopintentie lag 11 procent hoger dan bij de mailings zonder geur. Er zijn al meerdere tests gedaan in ons land, onder andere voor het Eén-programma ‘Ook getest op mensen’, en die toonden bijvoorbeeld aan dat vrouwen in een Hünkemoller-winkel 6 procent meer lingerie kochten omdat er een subtiele chocoladegeur werd verspreid.

Lees verder

Wat is het marketing-DNA van jouw merk of bedrijf?

Waarom wordt het ene product of bedrijf als een 'product' bekeken en het andere als een 'merk'? Omdat klanten er bijzondere merkwaarden op kleven die 'gewone' producten of bedrijven niet hebben. Merkwaarden of merk-dna hangen nauw samen met sterkten, onderscheidende voordelen (USP) of positionering. Maar geen van deze marketingtechnieken komt zo dicht bij het brein van de klant als de waarde die iemand hecht aan je product of dienst. Anders gesteld: één of meerdere emotionele waarden zullen bepalen of je product of dienst een 'merk' kan worden. Een merk waarmee je je radicaal onderscheidt in het brein van de klant. Je wordt dan als anders (beter) dan de rest beschouwd.

Lees verder

Welke marketingstrategie is nodig in de verschillende groeifasen van een onderneming?

Een volledige groeiontwikkeling van een onderneming verloopt in vier fasen: opstart, uitbouw, hoogconjunctuur en verval. Boeiend aan deze ontwikkeling is de snelheid waarmee in de 21e eeuw ondernemingen doorheen de verschillende groeifasen gaan. In het verleden werd op een korte termijn opstart en uitbouw gerealiseerd en volgde meestal een zeer lange periode van maturiteit en mogelijk verval. Op vandaag is dat andersom: opstart en uitbouw verlopen veel moeilijker (langer), terwijl maturiteit kort is zodat een onderneming sneller in een vervalfase beland waarbij het businessmodel moet geïnnoveerd worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is een radicale switch in de manier waarop een bedrijf haar marketingstrategie ontwikkelt.

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingconsultant en een marketingcoach?

Lastige vraag, vind ik. Af en toe stellen klanten mij ze, en telkens ben ik maar half tevreden met mijn uitleg. Daarom heb ik wat research gedaan. Gegoogled, en wat collega’s gebeld. Om vast te stellen dat zij ... het verschil eigenlijk ook nooit goed kunnen uitleggen. Ik probeer toch een steekhoudend antwoord te formuleren. Eerst en vooral: volgens mij is het verschil tussen een marketing consultant (of adviseur) en een marketing coach niet zo groot. Coaching is een co-creatief proces, en consulting is dat ook. Een goede consultant adviseert en helpt zijn klanten bij het juist formuleren van vragen en antwoorden.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy