16/07/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het verschil tussen marketing, communicatie en reclame?

De termen marketing, communicatie en reclame worden bij ondernemers en KMO’s vaak verkeerd geïnterpreteerd. Nochtans is het belangrijk om het verschil goed te kennen. Een marketingbureau doet immers niet hetzelfde als een reclamebureau. Of kan een KMO wel stellen ‘we geloven niet in reclame’, terwijl ze professioneel met marketing en communicatie bezig is. Nog eentje: een communicatieplan of communicatiestrategie kan helemaal gebouwd zijn rond digitale communicatie terwijl ze geen reclame bevat. Volg je nog? Het verschil is niet zo moeilijk hoor. Ik schets het hieronder even kort en duidelijk, zodat je het nooit meer vergeet.

Marketing is meer dan communicatie

Marketing is het koepelbegrip in ons vak, het is allesomvattend voor een marketingbeleid in een onderneming of KMO. Een marketingplan of marketingstrategie beschrijft hoe een onderneming haar businessmodel vormt en positioneert in de markt, hoe ze haar business communiceert naar de markt (al of niet met reclametechnieken) en hoe ze dat vertaalt naar een concrete planning. Het onderstaande schema beschrijft hoe wij binnen ons marketingbureau een marketingplan stap-voor-stap opbouwen voor onze klanten.

image.png

Communicatie is meer dan reclame

Communicatie is deel 2 uit de marketingplannen die wij schrijven voor ondernemers en KMO’s. Communicatie is het verzamelwoord voor alle acties en technieken die je gebruikt om je bedrijfsverhaal, productverhaal of merkverhaal aan de verschillende doelgroepen te communiceren. Moderne communicatie is op vandaag gebouwd op een fundament van digitale technieken met website, SEO (Search Engine Optimization of Google-optimalisatie), sociale media communicatie, e-mailings/e-nieuwsbrieven en online advertising voorop. Van deze technieken kan enkel de laatste als reclame worden beschouwd. Communicatie is dus zoveel meer dan reclame! Als extra binnen een communicatieplan vind je nog offline advertising terug (bv. advertenties in kranten of magazines of adverteren via affichage, radio en TV), net als events, netwerking en alles wat met logo, huisstijl en tools (zoals folders of gadgets) heeft te maken.

Reclame is het push gedeelte uit communicatie

Communicatie wordt vaak opgedeeld in push en pull. Push betekent dat je commerciële boodschappen ‘pusht’ via verschillende kanalen naar één of meerdere doelgroepen. Met andere worden: je doelgroep(en) hebben niet om jouw communicatieboodschap gevraagd. Plaats je Facebook-advertenties, stuur je e-mailings met commerciële boodschappen of gedrukte direct mail naar klanten en prospects? Dan voer je reclame. Succesvolle marketing kan ook zonder reclame. Je kan bijvoorbeeld inzetten op SEO, zodat je op de eerste plaats staat wanneer iemand op zoek gaat naar je product via Google. Of je kan een community met fans en volgers opbouwen via sociale media of via e-nieuwsbrieven. Dat heet pull communicatie, waarbij je leads uit de markt ‘trekt’. Grote, gekende merken zetten enorm in op reclame via internet, affichage, radio en TV. Ondernemers en KMO’s hebben die financiële middelen echter niet. Ze beperken zich meestal tot online advertenties via Google Adwords (SEA of Search Engine Advertising), Facebook, Instagram, Pinterest of retargeting waarbij de doelgroep een gerichte advertentie te zien krijgt na een bezoek op de website. Online reclame is, mits een uitgekiende strategie, dus best haalbaar en rendabel voor KMO’s. Maar het is zonde om je communicatiestrategie enkel te beperken tot reclame, want dan mis je heel wat leads!

Ben je op zoek naar je ideale marketingstrategie of communicatiestrategie? Wil je een marketingplan of communicatieplan voor je onderneming? Kom dan eens vrijblijvend praten met ons.

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy