Het communicatieplan voor ondernemers & KMO's

Een gebrek aan een communicatiestrategie of een fout geïmplementeerd communicatieplan kan een KMO nekken. Een verkeerde positionering in de markt, onvoldoende naambekendheid, niet gevonden worden in Google als prospects op zoek gaan, een fout imago op de website, gebrekkige communicatie met klanten, ... zijn maar enkele gevolgen bij het ontbreken van een communicatiestrategie of communicatieplan. Communicatie voor KMO's draait echter niet om grote budgetten maar om het slim, consistent en planmatig inzetten van de juiste communicatietechnieken. De belangrijkste elementen van een communicatieplan voor KMO's zijn:

  • De website (met focus op gebruiksvriendelijkheid, imago en leads)
  • Google-optimalisatie van de website (SEO)
  • Sociale media updates
  • E-mail marketing
  • Online advertising (meestal SEA & social ads)
  • Aanwezigheid of deelname aan events
  • Eigen organisatie van events
  • Indoor & outdoor communicatie (affichage)
  • Sponsoring
  • Logo & huisstijl

De rol van het communicatieplan is het in kaart brengen van de juiste communicatiemix voor je KMO. Welke acties, media of boodschappen ga je lanceren naar de markt en hoe gaan die elkaar versterken? Dat laatste is heel belangrijk want ad hoc acties die niet op elkaar zijn afgestemd brengen nooit het gewenste resultaat. Tijd dus om je te buigen over een belangrijk strategisch document in je onderneming: het communicatieplan. Dat vertelt hoe je alles haalt uit communicatie, media en boodschappen. Maar ook hoe zich dat vertaalt naar een planning en budgettering. Het resultaat? Een scherpe en professionele positionering in de markt, méér naambekendheid, méér respons en méér leads.

Een middelmatig product met een superieur communicatieplan levert meer waarde op dan een superieur product met een middelmatig communicatieplan

Slaag je er maar niet in om je ideeën te structureren in een professioneel communicatieplan? Vraag dan hulp aan een extern marketingbureau. Hoe gek dat ook moge klinken, er zijn mensen zoals wij, die tuk zijn op die denkoefening. Die erop kicken om samen met ondernemers en KMO's de strategische lijnen voor morgen uit te tekenen. 

KMO’s hebben echter geen tijd voor academische turven of theoretische modellen. Zij willen concreet en praktisch advies, op maat van de KMO. Zij willen een communicatieplan als draaiboek of plan van aanpak waarmee ze meteen aan de slag kunnen. Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Want wij zitten boordevol marketingkennis, KMO-praktijkervaring en adviezen voor snel resultaat.

Jouw communicatieplan laten schrijven door professionals?

Desmyttere is gespecialiseerd in het schrijven van marketingplannen, waar het communicatieplan een onderdeel van is. Wedden dat we er ook al een schreven voor een bedrijf uit jouw sector?

Dus als je niet vooruit geraakt bij het schrijven van je communicatieplan, waarom dan geen contact opnemen met ons? Een blik van een buitenstaander kan heel verhelderend werken.

Neem vandaag nog contact met ons op.

Graag een vrijblijvend gesprek?

Maak nu een afspraak

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy