28/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Nochtans is het verschil simpel uit te leggen:

  • Communicatie is het koepelbegrip waar alle drie de termen onder vallen. Reclame en marketing zijn vormen van communicatie. Maar ... de manier waarop je je kleedt op een event of op klantenbezoek is ook communicatie. Zelfs de manier waarop je spreekt of lacht. Ook lichaamstaal is communicatie.
  • Marketing is de verzamelnaam voor de manier waarop je met je markt communiceert, waarmee je je boodschap, product, dienst, onderneming of project in de markt zet. Onder marketing vallen je marketingstrategie en je marketingacties (waaronder reclame).
  • Reclame is de nauwste communicatievorm van de drie. Reclame is ook de ‘dwingendste’ van de drie, of de meest opdringerige. Het is het soort communicatie waarvan zenders ‘eisen’ dat je ze ziet.

Misschien is dit kort door de bocht. Maar moeilijke dingen laten zich vaak het best op een korte, eenvoudige manier uitleggen.

Andere artikels over Marketingstrategie

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy