28/09/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het verschil tussen een marketingconsultant, een marketingadviseur en een marketingcoach?

KMO's hebben op strategische omslagmomenten soms nood aan een extern klankbord. Als de strategische omslag een impact heeft op het marketingbeleid, dan is het aangewezen om een marketingklankbord te zoeken. Maar wat is dat, een marketingklankbord? Een marketingadviseur, een marketingconsultant of toch eerder een marketingcoach? "Dat is toch allemaal hetzelfde", hoor ik je nu denken. Een beetje wel, maar toch helemaal niet. In dit artikel som ik de belangrijkste verschillen tussen marketingconsultants, marketingadviseurs, en marketingcoaches op. 

De marketingconsultant: strategisch expert voor grote bedrijven 

Binnen de KMO-wereld klinkt het woord 'consultancy' nogal ... duur, vind je niet? Nochtans is consultancy de letterlijke vertaling van advies. Maar marketing consultants zal je zelden in KMO's vinden, wel eerder in grote bedrijven. Marketing consultants in grote bedrijven hebben ook een ander profiel dan marketingadviseurs in KMO's. Marketing consultants hebben een strategisch DNA, terwijl marketing adviseurs heel makkelijk het strategische aan de uitvoering (het pragmatische) kunnen linken. De biografie van marketing consultants zit vol met gespecialieerde marketingwoorden zoals branding, digital transformation, e-commerce, SEM of marketing automation. Allemaal relevante en interessante marketingspecialiteiten waar in grote bedrijven tijd en energie in wordt gestopt. Wanneer zij op bovenstaande vlakken een klankbord zoeken, dan hebben ze een consultant nodig die binnen zijn/haar marketingdomein een expert is én die op strategisch niveau met het marketing management kan meedenken.     

De marketingadviseur: tijdelijk klankbord voor KMO's 

Het begrip marketingadviseur klinkt al toegankelijker als ondernemer of KMO, vind je niet? Binnen de KMO-wereld wordt dan ook veel beroep gedaan op marketingadviseurs. Ze bieden ontzettende meerwaarde op strategische omslagmomenten zoals bij de opstart van een nieuw bedrijf, de lancering van een nieuw product of de benadering van een nieuwe markt. Op deze momenten is het goed om een klankbord te hebben met ervaring in de KMO-wereld maar ook met een gecombineerd strategisch-uitvoerend profiel. Wat heb je als KMO immers aan strategisch advies als je de link naar de uitvoering niet snapt. Marketingadviseurs schrijven adviesrapporten of marketingplannen die de strategie gedetailleerd beschrijven, maar die de ondernemer of KMO ook perfect duiden hoe ze die strategie het best naar de praktijk vertalen. 

De marketingcoach: een permanent KMO-klankbord

Marketing coaches leveren ook advies, maar doen dat letterlijk vanuit de praktijk. Ze schrijven, in tegenstelling tot marketing adviseurs, weinig of geen adviesrapporten of marketingplannen. Marketingcoaches zijn vaak ook langer aan boord dan marketingadviseurs, soms zelfs maanden of jaren. Ze zijn er om het strategische van de ondernemer of KMO-zaakvoerder te vertalen naar de marketingpraktijk, al of niet in samenwerking met een interne marketingverantwoordelijke. Die laatste vindt in de marketingcoach ook een belangrijk klankbord bij de marketinguitvoering.

Desmyttere: marketingadvies voor KMO's

Bij Desmyttere zijn we pur sang marketingadviseurs. Meer zelfs, we waren in 2007 het allereerste marketingadviesbureau voor KMO's. We noemen onszelf nooit consultants omdat we niet mikken op grote bedrijven, we zijn gespecialiseerd in KMO-marketing. Noch zijn we marketing coaches omdat we binnen onze adviesverlening slechts enkele weken actief zijn tot het marketingplan voor het nieuwe bedrijf, voor het nieuwe product of voor de nieuwe markt op tafel ligt.

Andere artikels over Marketingstrategie

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy