12/02/2021
Peter Desmyttere
Nieuws

Hoe nieuwe medewerkers aantrekken via marketing of employer branding?

Binnen vele sectoren heerst een ware ‘war for talent’. Veel meer dan het aantrekken van nieuwe klanten schuilt de uitdaging in het aantrekken van nieuwe medewerkers en het behouden van bestaande medewerkers.

Voor marketingcommunicatie bij deze KMO’s dient de focus dan ook te liggen op het professioneel positioneren van het bedrijf bij potentiële medewerkers en op interne communicatie naar de bestaande medewerkers. Echter: op vandaag is er bij nogal wat KMO’s nauwelijks werk gemaakt van bovenstaande communicatie. Zodra er openstaande vacatures zijn moet het bedrijf dan ook een inhaalbeweging maken op vlak employer branding, de algemene benaming voor professionele communicatie en positionering naar potentiële en bestaande medewerkers toe.

Wat is employer branding?

De term ‘employer brand’ betekent letterlijk ‘werkgeversmerk’. Employer branding staat dan ook voor de strategie en de acties waarmee je continue werkt aan het imago van je bedrijf richting (vooral potentiële) medewerkers. Professionele employer branding is onontbeerlijk voor elk bedrijf dat op zoek moet naar nieuwe medewerkers. Voor heel wat KMO’s is die zoektocht bijna permanent te noemen, zij zullen employer branding dan ook stevig moeten verankeren in hun bedrijfscommunicatie.

Waar staat je bedrijf voor?

Potentiële medewerkers kunnen reageren op een openstaande vacature, ze kunnen actief benaderd worden door het bedrijf (headhunting) of ze kunnen spontaan solliciteren bij je bedrijf. Wat het scenario ook is: potentiële kandidaten zijn niet alleen geïnteresseerd in de functie, ze willen minstens even graag zo volledig mogelijk informatie over het bedrijf:

  • Welke historiek heeft het bedrijf doorlopen?
  • Wie zijn hun klanten?
  • Wat is hun cultuur (hun waarden), hun visie en hun missie?
  • Hoe steekt de organisatie in elkaar?

Is er een klik met het  bedrijf?

Net zoals een potentiële klant op verkenning gaat doorheen je marketingcommunicatie, zal een potentiële medewerker dat ook doen. Hij/zij zal je website ongetwijfeld meerdere keren bezoeken, zal in diverse bedrijfsmatige LinkedIn-profielen duiken of zal je bedrijf beginnen volgen via sociale media. Tijdens deze zogenaamde ‘candidate journey’ wil een potentiële medewerker een ‘klik’ met het bedrijf voelen. Wacht dus niet tot een kandidaat in persoonlijk gesprek gaat om je bedrijf professioneel te positioneren bij de kandidaat. Vooraf kan je heel wat ideale kandidaten verliezen omdat je bedrijfsimago niet aantrekkelijk genoeg is. Helemaal zonde als je het tegendeel zou kunnen bewijzen tijdens een persoonlijk gesprek omdat je bedrijfsverhaal wel stevig staat maar je hebt nagelaten om dat naar de buitenwereld toe juist te communiceren.

Enkele voorbeelden van employer branding:

Wat kan een KMO doen om haar employer branding te verbeteren?

Als marketingbureau adviseren we KMO’s heel vaak om in het begin te focussen op een basis employer branding programma:

  • Een professionele en wervend geschreven ‘Over ons’ pagina op de website
  • Een tab ‘Vacatures’ op de website waar openstaande vacatures worden gepubliceerd en waar spontane sollicitaties kunnen gemaakt worden
  • Elke vacature als downloadbare PDF op de website
  • Om de vacatures kracht bij te zetten en ze onderscheidend te maken ten opzichte van concurrenten: doe een kort video-interview met een bestaande medewerker waarin die de jobinhoud op een authentieke manier beschrijft
  • Op LinkedIn: zet de bedrijfspagina’s ‘proper’ zodat potentiële kandidaten of sollicitanten het juiste bedrijfsimago te zien krijgen
  • Doe op LinkedIn tevens een check of de persoonlijke profielen van alle aanwezige medewerkers correct aan de bedrijfspagina zijn gelinkt en of hun profiel beantwoordt aan het verhaal dat het bedrijf wil communiceren

Is het bovenstaande programma ingevuld? Mooi zo. Dan kan je in een volgende fase kunnen denken aan een doorgedreven employer branding programma dat bestaat uit:

  • Nieuwsberichten op de website die bestemd zijn om de communicatie met de bestaande medewerkers te verbeteren en/of om de communicatie met potentiële medewerkers te optimaliseren
  • Een Facebook-pagina opzetten (of de bestaande Facebook-pagina hervormen) richting employer branding die gericht is naar bestaande en potentiële medewerkers; de updates zijn dan uitsluitend bedoeld om het werkgeversimago kracht bij te zetten
  • Een interne e-nieuwsbrief met updates die de bestaande medewerkers informeren en meer betrokken maken bij het bedrijfsbeleid

Employer branding loont

Wist je dat employer branding de ‘aanwervingskost’ tot 50% kan verlagen en dat het personeelsverloop in bedrijven met een sterke employer brand met een derde daalt? Elke KMO die regelmatig werknemers moet werven weet het wel zeker: potentiële kandidaten gaan niet over één nacht ijs. Ze zijn goed voorbereid, ze weten verduveld goed wat ze mogen vragen en verwachten én … ze willen een klik voelen met het bedrijf vanaf het eerste contactmoment.

Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit artikel, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om employer branding gedeeltelijk of in haar geheel in de praktijk te zetten? Doe dan een beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere. Wij hebben diverse marketeers in huis die de marketingacties voor klanten uitvoeren. Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy