Marketing voor SAAS‑startups

SAAS-bedrijven hebben leads nodig, veel leads. Professionele marketing is dan ook één van de drijvers achter het succes van goedlopende softwarebedrijven die cloudsoftware aanbieden op abonnementsbasis. Dat is een bijzondere uitdaging, want SAAS-startups moeten het evenwicht vinden tussen een bijzondere wendbaarheid (agile marketing) en standvastige marketingprocessen. Bij Desmyttere begeleiden we SAAS-startups bij het definiëren van de juiste marketingstrategie en voeren we hun marketingbeleid geheel of gedeeltelijk uit.

Marketingstrategie en marketingplan

De sleutel tot succes binnen een SAAS-business is het juiste businessmodel vinden. Eenmaal de pitch gevonden is, het aanbod uitgepuurd is, de doelgroepsegmentering op punt staat, de hoogste mogelijke prijs vast ligt en de concurrentiële positionering is uitgetekend, dan komt een SAAS-business tot volle ontwikkeling. Het belang van de marketingstrategie of het marketingplan wordt dus best niet onderschat. Bij Desmyttere zijn we meesters in het vertalen van een businessidee naar een gestroomlijnd businessmodel of marketingstrategie op maat van SAAS-startups. Binnen het marketingplan geven we ook een antwoord op de vraag 'hoe creeëren we voldoende leads' om onze salesorganisatie te voeden? Precies in die combinatie van een duidelijk businessmodel en een slagkrachtige communicatiestrategie schuilt de basis voor succes. Tot slot: het marketingplan of de marketingstrategie heeft voor een SAAS-startup slechts een levensduur van enkele maanden. Ze dient dus best tijdig geanalyseerd, bijgestuurd en geïnnoveerd te worden. 

Professionele communicatiemix

SAAS-bedrijven halen best het volle rendement uit digitale marketing. De basis hiervoor is een professionele website die uitmunt op vlak van usability (UX), Google-optimalisatie (SEO) en conversie (leads!). De website is voor een SAAS-startup, veel meer dan in eender welke business, een continue werkinstrument die als ultieme lead generator moet fungeren. Digitale marketing binnen een SAAS-business die leads wil genereren heeft verder ook een consistente aandacht voor content marketing nodig die je terug vindt op de website (focus op blog, landing pages, downloads, reviews en user stories), op de diverse social media en in e-mail marketing. Deze laatste kan bestaan uit gerichte e-mailings (bv. om users up-to-date te houden), uit e-nieuwsbrieven die de content delen met klanten, prospects en stakeholders én kan een doorgetrokken worden in Marketing Automation die berichten op maat verstuurd op basis van uitgekiende scenario's. Deel je als SAAS-start-up ook nog eens je kennis en passie via webinars, vlogs, podcasts, sponsored content of press releases? Heb je een online advertising strategie die Google Ads (laag in de funnel), social ads (hoog in de funnel), retargeting ads (midden in de funnel) en display ads combineert? Dan is je digitale marketingstrategie een lead booster. 

Naast digitale marketing zorgen het netwerken en event marketing ook voor naambekendheid, contacten en leads. Elke professionele SAAS-startup weet dus hoe ze influencers of ambassadeurs kan in gang zetten/houden om voldoende mond-tot-mond reclame te krijgen binnen het netwerk. Dit kan zowel via online tools als via fysieke netwerkacties worden bereikt. Daarnaast zijn seminars, opleidingen, congressen of beurzen ook ideale plaatsen om je naambekendheid als SAAS-startup te verhogen, om de juiste strategische contacten te leggen of om leads te genereren. 

Wie de hierboven beschreven communicatiemix kan combineren in doelgroepgerichte marketingcampagnes, die neemt voorsprong op de concurrentie. Via een campagne-matige aanpak ga je dan haarfijn gedefinieerde doelgroepsegmenten multimediaal benaderen zodat je meerdere verschillende contactmomenten creeërt binnen één hoofdboodschap of verhaallijn. 

Tot slot bevat een communicatie- of marketingbeleid binnen een SAAS-start-up ook de juiste tools. Logo, huisstijl, salesondersteunende folders of brochures, offertes of gadgets maken het marketingverhaal 'af'.

Meten, analyseren en bijsturen

Elke SAAS-start-up bevelen we graag voldoende marketing meetinstrumenten aan. Een uitgebreid digitaal marketingbeleid is de rode draad door een moderne marketingstrategie voor SAAS-business, dat las je hierboven al. Wel: digitale marketing is meetbaarder dan ooit. Op basis van duidelijke en meetbare KPI's (Key Performance Indicators) kan je aan de slag met resultatendashboards die je alles vertellen over de datastroom van hoog in de pipeline (genereer ik voldoende naambekendheid?), over de acties die prospects ondernemen binnen je marketingbeleid tot de conversie van prospect naar lead. Slimme SAAS-startups weten werkelijk alles over de bewegingen binnen hun marketingbeleid zodat ze aan de juiste knoppen zitten wanneer ze willen optimaliseren of bijsturen.

Wat kunnen wij betekenen voor SAAS-bedrijven?

  • opzetten van een marketingstrategie bij de launch van het product
  • definiëren van groeistrategieën en begeleiding bij herpositionering in de markt
  • coaching bij het opzetten en implementeren van marketingacties en marketingcampagnes
  • gehele of gedeeltelijke uitvoering van marketingacties en marketingcampagnes 

Tot nu toe erg positieve feedback. Nogmaals onze dank bij de ondersteuning!

Frederik De Witte, Fleetmaster

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy