Ik wil mijn bedrijf herpositioneren

Voor ondernemers en KMO's die hun bedrijf willen herpositioneren zodat het (terug) toekomstgericht staat. Een herpositionering komt steeds vaker voor, omdat de levenscyclus van businessmodellen steeds korter wordt. Ondernemers en KMO's dienen dus 'agile' of flexibel te zijn in de manier waarop ze hun bedrijf in de markt positioneren. Blijft je omzet dalen, zit de perceptie rond je bedrijf verkeerd of komt er een bedreiging op je af? Dan is het tijd om je bedrijf te herpositioneren.   

Het grootste gevaar voor de toekomst van een bedrijf is het succes in het verleden.

Wanneer is een herpositionering aanbevolen?

Voor elke onderneming staat vroeg een laat een herpositionering voor de deur. Logisch als je weet dat een businessmodel nog een gemiddelde levensduur van enkele jaren heeft, ten opzichte van enkele tientallen jaren vroeger. Enkele redenen of drijfveren om je bedrijf te herpositioneren:

  • Mijn omzet blijft dalen, ik raak de greep op de markt kwijt (meer communiceren helpt niet meer)
  • De concurrentie is zo sterk toegenomen dat mijn businessmodel niet meer rendabel is
  • Mijn huidige markt is té klein geworden om te overleven
  • Er komt een externe bedreiging op mijn bedrijf af die noodzaakt om strategisch in te grijpen
  • Ik ben de volgende generatie in het bedrijf en wil een andere koers gaan varen  

Zoek je een strategisch klankbord bij het herpositioneren van je bedrijf? Wil je een doelgerichte marketingstrategie die zorgt voor een succesvolle herpositionering van je onderneming? Wil je de marketing tijdens de herpositioneringsfase outsourcen aan professionals? Wij staan voor je klaar.

7 aandachtspunten als je wil herpositioneren

  • kom los van succes in het verleden; wat vroeger heeft gewerkt is geen garantie voor succes in de toekomst 
  • 'kill your darlings': blijf niet halsstarrig vasthouden aan ijdele principes 
  • ga terug naar de kern van je bedrijfsverhaal en definieer waar de echte kracht van je bedrijf schuilt
  • herpositioneer je bedrijf voor de markt je dwingt om te herpositioneren (want dan is het te laat) 
  • je hoeft niet wakker te liggen van externe bedreigingen, maar je moet er wel altijd alert voor zijn
  • ga niet zomaar een ander businessmodel kopiëren bij het herpositioneren, ga voor een unieke identiteit
  • herpositioneer grondig, want zachte heelmeesters maken stinkende wonden (een nieuw logo is geen herpositionering)

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn

Bekijk de andere scenario's

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy