09/06/2020
Peter Desmyttere
Nieuws

Welke talenten moet een KMO marketing manager hebben? 

Marketing managers in KMO’s zijn in weinig te vergelijken met collega’s in grote bedrijven. Die laatste werken hoofdzakelijk in marketing teams waarbij elke marketeer een specialisatie heeft. Marketeers in een KMO werken meestal alleen en zijn manusjes-van-alles. Dat hoeft echter helemaal geen nadeel te zijn want net die veelzijdigheid maakt marketing in een KMO interessant. Is de samenwerking met management en (sales)collega’s ook nog eens optimaal? Dan is marketing management in een KMO dé droomjob voor marketeers die veelzijdig zijn en graag zelfstandig werken. KMO-marketeers hebben daarom meestal een senior profiel met meerdere jaren relevante ervaring met KMO-marketing.

In dit artikel wil ik even inzoomen op de term ‘veelzijdig’. KMO-zaakvoerders poneren bij ons regelmatig de vraag hoe ze een vacature voor een nieuwe of eerste marketing manager best opbouwen. “Aan welke criteria moet de marketeer voldoen?” is daarbij de meest gestelde vraag. Hieronder som ik de drie talenten op die elke KMO-marketeer absoluut moet hebben.

Een KMO-marketeer heeft strategische talenten

De marketeer in een KMO zet vaak de strategische lijnen voor marketing uit. Terwijl in grote bedrijven de marketeers binnen de contouren van een door het management uitgetekende marketingstrategie werken, zal de marketing manager in een KMO bij aankomst zelden een marketingplan vinden. Aan hem/haar om snel en pragmatisch de bedrijfsstrategie of het businessmodel te vertalen naar een concreet en werkbaar marketingplan of communicatieplan. Dat vraagt om analytische en strategische skills. KMO-marketeers hebben een helikopterzicht op producten, markten, meerwaarde en positionering nodig. Dat vertalen ze naar een marketingplan waarin ze de website optimaliseren, content marketing uitvoeren, online advertising opzetten en marketingcampagnes lanceren. De moderne KMO-marketeer heeft strategie en planning in de vingers. 

Een marketing manager in een KMO is een content marketeer

Content marketing is de brandstof voor een modern KMO-marketingplan. Website updates, Google-optimalisatie (SEO), social media updates, e-mailings en e-nieuwsbrieven, folders, brochures, persberichten, uitnodigingen, … zijn dagelijkse kost voor marketing managers in KMO’s. Die hebben dus best een vlotte pen en zijn bij voorkeur bedreven in schrijven voor het web. KMO-zaakvoerders zullen het niet pikken dat hun marketing manager voor elke vorm van copywriting beroep zal doen op een externe copywriter. Uitzondering op de regel zijn natuurlijk vertalingen als de KMO-marketing zich in een internationale context bevind. Het is dus belangrijk dat bij de aanwerving van een marketing manager gepolst wordt naar de affiniteit met de sector, omdat die de basis is voor het content marketing programma. Een technisch georiënteerde marketeer zal blokkeren op het schrijven binnen een modegerelateerde omgeving, terwijl een creatieve marketeer in een softwarebedrijf geen accurate teksten zal kunnen schrijven.

Een KMO-marketeer is data-gedreven

Moderne, digitale marketing wordt gedreven door data en is meer meetbaar dan ooit tevoren. Krijgen we meer bezoekers op de website? Waar komen die bezoekers vandaan en wat doen ze precies op de website? Wat zijn de meest bezochte pagina’s? Bereikt de website haar doelen? Wat is de betrokkenheid op sociale media? Halen de e-nieuwsbrieven een voldoende hoge click-rate? Welke bronnen of acties zorgen voor de meeste leads? Het zijn maar enkele vragen die een moderne KMO-marketeer moet kunnen beantwoorden. Kennis van Google Analytics (of een andere analysesoftware) en Google Data Studio (of andere dashboard software) mogen niet op de cv van de moderne marketing manager in een KMO ontbreken. Het resultaat? De KMO-marketeer zal de ‘return on investment’ (ROI) haarfijn kunnen presenteren aan het management en aan andere stakeholders binnen het bedrijf. Moderne marketeers drijven niet meer op buikgevoel. Ze plannen, implementeren, analyseren en sturen bij in een eindeloze loop. Lees hier het artikel 'Hoe meet je de resultaten van marketing?'.

Wat hoeft een marketing manager in een KMO niet te kennen?

De kandidaat marketing manager in een KMO met bovenstaande adelbrieven heeft zonder twijfel de meeste troeven om resultaat te halen en om stevig en met plezier in de job te staan. Mijn ervaring is dat KMO-zaakvoerders of -management daar graag nog enkele criteria aan toevoegen. Grafisch design en online advertising zijn twee veel voorkomende eisen bij de aanwerving van een marketeer in een KMO. Zinloos volgens mij. Een goede grafisch ontwerper heeft een compleet ander DNA dan een goede marketing manager. Grafisch design kan perfect ingekocht worden. Online advertising tot slot is zo technisch en zo gespecialiseerd dat KMO-marketeers daar teveel tijd aan zullen spenderen om voldoende resultaat te behalen. Dat laten ze beter aan een digitaal marketingbureau over.  

Werf jij binnenkort een marketing manager in je KMO aan? Kijk dan uit naar een strategische en analytische marketeer met schrijftalent binnen je business. Daarop kan je bouwen. Creativiteit, advertentie techniciteit of talenkennis kan je inkopen. Vind je de witte raaf maar niet? Overweeg dan een samenwerking met een marketingbureau zoals het onze, die verschillende marketing competenties in huis heeft. 

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy