26/11/2020
Peter Desmyttere
Nieuws

Inhaken op gebeurtenissen in communicatie, mag dat?

Inhaakcommmunicatie of inhaakadvertenties (de zogenaamde ‘top topical’) spelen in op actuele gebeurtenissen in de maatschappij. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat je de link maakt tussen een opmerkelijke actualiteit en een commerciële boodschap. Kerstmis, Pasen of Moederdag zijn voorbeelden van gebeurtenissen waar je in communicatie op kunt 'inhaken'. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat? De afgelopen jaren is het gebruik van inhakers in social media communicatie dan ook behoorlijk toegenomen. 

Inhaakadvertenties of top topicals

Mediabedrijven bieden speciale tarieven aan voor inhaakadvertenties of top topicals. Dit zijn de voordelen:

  • je kunt kort op de bal te spelen tijdens een periode waar veel aandacht naar één bepaald thema gaat
  • je kan je boodschap op een pertinente, originele en sympathieke manier overbrengen
  • mediabedrijven bieden meestal kortingen voor inhaakadvertenties die schommelen tussen 25% en 50%
  • als je creatief inspeelt op een actueel onderwerp heeft de advertentie meer stopkracht, en weet ze extra aandacht op zich te vestigen
  • leuke, creatieve inhakers worden op sociale media graag gedeeld en hebben een groter viraal potentieel in zich
  • snel reageren op nieuws (met goede aanvullingen) is een goede manier om bij een journalist of blogger onder de aandacht te komen
  • je kan je bedrijf of jezelf als expert opwerpen (bijvoorbeeld: een computervirus zaait paniek, en jouw bedrijf adverteert met een reactie op het nieuws)
  • in digitale media kunnen we sneller adverteren, en als het ware naast een nieuwsartikel adverteren (in print media hebben we daar minder vat op)

I Like Media, een collectief van 8 communicatietrainers, biedt elk jaar gratis een 'Top Topical kalender' aan. 

Enkele voorbeelden van leuke inhaakadvertenties:

Inhaakcommunicatie via social media

Marketeers hoeven echter niet meer te wachten tot mediabedrijven een 'top topical' voorstel lanceren. Waarom zou je rond Black Friday niet zelf een actie op touw zetten? Of poseren met je collega's op Dikke Truiendag? Een beetje creativiteit, een social media platform én wat kennis van fotobewerking is voldoende om één of meerdere leuke posts te maken.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy