Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het voordeel van inhaakadvertenties of top topicals?

Een inhaakadvertentie of ‘top topical’ is een advertentie die geïnspireerd is op een actuele gebeurtenis. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat we een combinatie maken tussen een opmerkelijke actualiteit en de commerciële boodschap die we willen delen met onze doelgroep. Bij Kerstmis, Pasen of Moederdag wordt behoorlijk 'ingehaakt' op het thema. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat?

Voor KMO's die variatie willen brengen in hun content marketing strategie bieden ‘inhakers’ dan ook behoorlijk wat voordelen:

  • je kunt kort op de bal te spelen tijdens een periode waar veel aandacht naar één bepaald thema gaat
  • je kan je boodschap op een pertinente, originele en sympathieke manier overbrengen
  • mediabedrijven bieden meestal kortingen voor inhaakadvertenties die schommelen tussen 25% en 50%
  • als je creatief inspeelt op een actueel onderwerp heeft de advertentie meer stopkracht, en weet ze extra aandacht op zich te vestigen
  • leuke, creatieve inhakers worden op sociale media graag gedeeld en hebben een groter viraal potentieel in zich
  • snel reageren op nieuws (met goede aanvullingen) is een goede manier om bij een journalist of blogger onder de aandacht te komen
  • je kan je bedrijf of jezelf als expert opwerpen (bijvoorbeeld: een computervirus zaait paniek, en jouw bedrijf adverteert met een reactie op het nieuws)
  • in digitale media kunnen we sneller adverteren, en als het ware naast een nieuwsartikel adverteren (in print media hebben we daar minder vat op)

I Like Media, een collectief van 8 communicatietrainers, biedt elk jaar gratis een 'Top Topical kalender' aan. 

Enkele voorbeelden van leuke inhaakadvertenties:

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy