28/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het verschil tussen een marketingconsultant en een marketingcoach?

Lastige vraag, vind ik. Af en toe stellen klanten mij ze, en telkens ben ik maar half tevreden met mijn uitleg. Daarom heb ik wat research gedaan. Gegoogled, en wat collega’s gebeld. Om vast te stellen dat zij ... het verschil eigenlijk ook nooit goed kunnen uitleggen. Ik probeer toch een steekhoudend antwoord te formuleren. Eerst en vooral: volgens mij is het verschil tussen een marketing consultant (of adviseur) en een marketing coach niet zo groot. Coaching is een co-creatief proces, en consulting is dat ook. Een goede consultant adviseert en helpt zijn klanten bij het juist formuleren van vragen en antwoorden.

Hoewel klanten vaak denken dat een marketingcoach de beslissingen voor hen kan nemen. Zo werkt het niet. Coaches leveren advies, gebaseerd op jarenlange ervaring, opleiding, research, emotionele intelligentie en buikgevoel. Het belang van die laatste twee neemt trouwens toe omdat marketing meer kunst dan wetenschap wordt. Coaching of consulting is er op gericht een klant in staat te stellen zijn eigen beslissingen gefundeerder te nemen, om het risico op verkeerde beslissingen zo laag mogelijk te leggen.

Zoek je een coach of een consultant? Dan raad ik je aan om iemand te zoeken die de beide combineert. Die adviezen scherp durft stellen, omdat klanten de afgrond vaak niet (willen) zien. Maar vooral iemand die coacht, die je beter maakt, die zorgt dat je oplossingen blijft zien ook als de ‘adviseur’ vertrokken is. Dat is de reden waarom ik liever het woord 'marketingcoach' dan 'marketingconsultant' hoor.

Andere artikels over Marketingstrategie

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy