28/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Het marketingbureau (zoals Desmyttere) is je architect. Ze geeft strategisch advies en tekent mee het plan voor de toekomst uit. Het marketingbureau specialiseert zich in marketingstrategie en adviseert over een breed marketingdomein dat zich uitstrekt over branding, prijszetting, portfolio management, positionering, digitale marketing, online advertising en klantenbelevenis. Het commercialiseert haar advies ook. Je betaalt een marketingbureau dus vooral voor marketingadvies of voor het schrijven van een marketingplan. Bepaalde marketingbureaus gaan ook de implemenentatie van het marketingplan begeleiden via marketing management diensten. Bij marketingbureaus vind je vooral marketing consultants en marketing managers of marketeers.

Het communicatiebureau leunt het dichtst aan bij het marketingbureau. Ze starten vaak met een audit van je communicatiebeleid en gaan vervolgens een strategisch plan van aanpak voorstellen. Hierin gaan ze niet zo ver als marketingbureaus, hun advis beperkt zich tot het domein van alle visuele communicatie rond je merk. Het verkopen van advies staat niet centraal in het businessmodel van een communicatiebureau, hun verdienmodel draait rond creatieve uitvoering van je strategie. Bij communicatiebureaus ga je eerst in gesprek met een account manager, die jouw project vorm gaat geven. Vervolgens gaat een art director de ideeën vertalen naar creatieve concepten, samen met grafisch ontwerpers, webdesigners en andere creatieven.

Het reclamebureau specialiseert zich in het vertalen van je verhaal naar een pakkende reclamecampagne. Het brengt dit verhaal in de media via advertenties, affichage en reclamespots op radio of TV. In reclamebureaus stikt het van de creatieven en art directors die een product- of bedrijfsverhaal of een bijzondere creatieve manier kunnen verpakken. Reclamebureaus zijn specialisten in ... reclame en besteden weinig of geen aandacht aan andere pijlers binnen de marketingmix. Vanuit hun historiek zijn ze gewoon om een verhaal op een creatieve manier uit te schreeuwen via media. Omdat reclame veel budget vergt, werken reclamebureaus het liefst voor grotere bedrijven.

Het digitale marketing bureau is een moderne variant van het reclamebureau. Reclame verschuift immers in sneltempo richting digitale kanalen, tot spijt van kranten, magazines, radio- of TV-kanalen. Ook voor de KMO wordt reclame via digitale marketing steeds haalbaarder, zodat er meer en meer digitale marketingbureaus zich op de KMO-markt begeven. Digitale bureau starten meestal met een audit van je digitale reclamestrategie en gaan vervolgens aan de slag met advertenties op Google, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, LinkedIn, ... en gaan ze je website in lijn met je online advertising strategie zetten. Sommige digitale bureaus bouwen ook websites. In digitale bureaus vind je vooral account managers, digital consultants, digitale analysten en dataspecialisten.

Het grafisch bureau levert grafisch ontwerp van logo, huisstijl, website, folders, brochures of verpakking. Je vindt er vooral grafische ontwerpers. Grafisch bureaus zijn meestal puur uitvoerende partijen, ze gaan zelden verdienen aan het geven van advies. Je krijgt grafisch advies als toegevoegde waarde maar betaalt er niet speciaal voor. Een exclusieve variant van grafische bureaus zijn de zogenaamde branding bureaus die ook meedenken over de manier waarop het merk in de markt staat. 

Hoe maak je de juiste keuze? Dat hangt af van je concrete behoefte maar ook van de strategische fase waarin je bedrijf zich bevindt. Wanneer prospects ons aanspreken met de vraag "Wat kunnen je van jullie verwachten" stel ik graag deze wedervraag: "Zoek je een architect, een coördinator of een aannemer voor je marketingproject?”. Dat maakt de keuze voor de juiste dienstverlener al meteen wat duidelijker.

Andere artikels over Marketing management

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy