28/04/2020
Peter Desmyttere
Nieuws

Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Het marketingbureau (zoals Desmyttere) is zowel architect als uitvoerder. Ze geeft marketingadvies en schrijft een strategisch marketingplan uit. Die permanente strategische kritische blik onderscheid marketingbureaus van pure uitvoerende bureaus. Hun wapens om succes voor klanten te boeken zijn strategie, content en resultaten. Echte marketingbureaus beperken zich dus niet tot advies, maar gaan ook de implemenentatie van het marketingplan op zich nemen via website optimalisatie, Google-optimalisatie (SEO), content marketing, social media marketing, e-mail marketing, online advertising of marketingcampagnes. Bij marketingbureaus vind je vooral marketing consultants, marketing managers of marketeers.

Het communicatiebureau leunt het dichtst aan bij het marketingbureau. Ze starten vaak met een audit van je communicatiebeleid en gaan vervolgens een strategisch plan van aanpak voorstellen. Hierin gaan ze niet zo ver als marketingbureaus, hun advies beperkt zich tot het domein van alle visuele communicatie rond je merk. Het verkopen van advies staat niet centraal in het businessmodel van een communicatiebureau, hun verdienmodel draait rond creatieve uitvoering (logo, huisstijl, folders, brochures, ...) van je strategie. Hun wapens om succes voor klanten te boeken zijn grafische creativiteit en kennis van productietechnieken. Bij communicatiebureaus ga je eerst in gesprek met een account manager, die jouw project vorm gaat geven. Vervolgens gaat een art director de ideeën vertalen naar creatieve concepten, samen met grafisch ontwerpers, webdesigners en andere creatieven.

Het reclamebureau specialiseert zich in het vertalen van je verhaal naar een pakkende reclamecampagne. Het brengt dit verhaal in de media via advertenties, affichage en reclamespots op radio of TV. In reclamebureaus stikt het van de creatieven en art directors die een product- of bedrijfsverhaal of een bijzondere creatieve manier kunnen verpakken. Reclamebureaus zijn specialisten in ... reclame en besteden weinig of geen aandacht aan andere pijlers binnen de marketingmix. Vanuit hun historiek zijn ze gewoon om een verhaal op een creatieve manier uit te schreeuwen via media. Omdat reclame veel budget vergt, werken reclamebureaus het liefst voor grotere bedrijven.

Het digitale marketing bureau is een moderne variant van het reclamebureau. Reclame verschuift immers in sneltempo richting digitale kanalen, tot spijt van kranten, magazines, radio- of TV-kanalen. Ook voor de KMO wordt reclame via digitale marketing steeds haalbaarder, zodat er meer en meer digitale marketingbureaus zich op de KMO-markt begeven. Digitale bureaus starten meestal met een audit van je digitale reclamestrategie en gaan vervolgens aan de slag met advertenties op Google, Facebook, Instagram, Pinterest, YouTube, LinkedIn, ... en gaan ze je website in lijn met je online advertising strategie zetten. Sommige digitale bureaus bouwen ook websites. Voor veel KMO's zijn pure digitale marketingbureaus té beperkend omdat ze teveel focussen op betalende digitale marketing en organische digitale technieken zoals Google-optimalisatie of content marketing links laten liggen. In digitale bureaus vind je vooral account managers, digital consultants, digitale analysten en dataspecialisten.

Het grafisch bureau levert grafisch ontwerp van logo, huisstijl, website, folders, brochures of verpakking. Je vindt er vooral grafische ontwerpers. Grafisch bureaus zijn meestal puur uitvoerende partijen, ze gaan zelden verdienen aan het geven van advies. Je krijgt grafisch advies als toegevoegde waarde maar betaalt er niet speciaal voor. Een exclusieve variant van grafische bureaus zijn de zogenaamde branding bureaus die ook meedenken over de manier waarop het merk in de markt staat. 

Hoe maak je de juiste keuze? Dat hangt af van je concrete behoefte maar ook van de strategische fase waarin je bedrijf zich bevind. Zoek je een bureau dat vertrekt vanuit een marketinggedachte, dat strategie en digitale uitvoering combineert én focust op meetbare resultaten binnen een duurzame samenwerking? Dan neem je best eens contact met ons op.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy