23/12/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Abonneren

Wat is het verschil tussen copywriting en content marketing?

Nietszeggende verhalen, slordige teksten of gewoonweg tekstfouten zijn onvergeeflijk voor KMO’s die professioneel willen communiceren. Inspirerend schrijven is echter niet voor iedereen weggelegd. Als ondernemer of zaakvoerder van een KMO is het helemaal niet evident om boeiende teksten te schrijven die het hoofd en het hart van de klant raken. Echter: het belang van professionele teksten in marketing is belangrijker dan ooit.

In een digitale omgeving worden teksten sneller dan ooit geïndexeerd (door zoekmachines) en geanalyseerd (door de surfer) en is de beslissing ‘verder lezen versus wegzappen’ in een vingerknip gebeurd. Dat is een revolutie, in vergelijking met de trage behandelingswijze van teksten in de tijd dat brief, folder of brochure de prioritaire communicatiedragers waren. Sterke teksten zijn dus van het hoogste strategisch belang. Maar is dat dan copywriting? Of zijn alle moderne teksten met een content marketingsaus bedekt? In dit artikel som ik de belangrijkste verschillen voor je op.

Content marketing is een vorm van copywriting

Laat het ons niet moeilijker maken dan het is: moderne copywriting en content marketing hebben het schrijven van wervende teksten met elkaar gemeen. Ze willen beide de lezer verleiden tot een actie zoals bellen, een bezoek brengen, een afspraak maken, inschrijven of abonneren. Zowel copywriters als content marketeers vertrekken vanuit een briefing die meestal eindigt met de zin ‘finaal willen we dat de lezer het volgende doet …’. Anders bekeken: elke copywriter of content marketeer schrijft met een einddoel in gedachten. Dat is anders dan vroeger toen tal van folders en brochures puur gericht waren op het informeren van prospects en klanten.

Content marketing vertaalt copywriting naar verschillende media 

Content marketeers zijn vooral bezig met … copywriting. Ze schrijven teksten voor websites, blogs, social media of e-mailings. Net in die opsomming zit al een belangrijk verschil tussen copywriting en content marketing. Een opdracht voor copywriting zal zich meestal beperken tot één medium (bv. schrijf een tekst voor een e-mailing), terwijl een opdracht voor content marketing dezelfde boodschap op verschillende media en met een verschillende tone-of-voice zal brengen. Content marketeers schrijven met een doel en een lezer in gedachten en zullen die lezer via verschillende media willen bereiken.

Content marketing zal copywriting of commerciële teksten niet alleen vertalen naar meerdere media, ze vertaalt teksten ook naar andere vormen van communicatie. Zo zullen content marketeers ook nadenken over de visuele vorm waarin de boodschap wordt weergegeven. Teksten zullen door hen vergezeld zijn van afbeeldingen, infografics, audio of video. Een copywriter beperkt zich tot het schrijven en afleveren van een inhoudelijk wervende tekst, maar laat het (audio)visuele graag aan marketeers over.

Content marketing wil altijd scoren in Google 

In ons marketingbureau doen we nooit content marketing acties zonder SEO-doeleinden (Search Engine Optimization). Moderne marketingacties moeten vlot gedijen in de Google-zoekmachine. Dat geldt zeker voor website content, waarbij alle teksten geoptimaliseerd moeten worden voor Google. Voor copywriting-opdrachten is scoren in Google niet altijd een vereiste. Vanuit een Google-standpunt bekeken is content marketing veel krachtiger dan copywriting. Google zal een website die opereert binnen een ecosysteem met social media, blogs, e-mail marketing, persaandacht of online advertising altijd hoger ranken dan een ‘goed geschreven’ website. Content marketing heeft een bepaalde marketingdynamiek en multimediale focus die copywriting niet heeft.

Content marketing is de overtreffende trap van copywriting 

Samengevat: zet content marketing centraal in je marketingprogramma, niet copywriting. Doe je aan content marketing, dan heb je meteen garantie van professionele copywriting. Content marketing heeft ook een duurzaam karakter, terwijl copywriting meestal éénmalig als opdracht is. Wie professioneel en duurzaam content marketing doet rond zijn producten, diensten, merken of bedrijf, die heeft de meeste garantie op resultaten.

 

Heb jij nood aan professionele content marketing?

Onze content marketeers zijn masters in de journalistiek. Zij zijn meesters in het vertalen van jouw bedrijfsverhaal naar professionele content zoals nieuwsartikelen, blogs, landingspagina's op de website, social media updates of e-mail marketing acties. Meer over onze content marketing dienstverlening.

Andere artikels over Contentmarketing

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy