5 artikels over Ondernemerschap
Welke marketingstrategie is nodig in de verschillende groeifasen van een onderneming?

Een volledige groeiontwikkeling van een onderneming verloopt in vier fasen: opstart, uitbouw, hoogconjunctuur en verval. Boeiend aan deze ontwikkeling is de snelheid waarmee in de 21e eeuw ondernemingen doorheen de verschillende groeifasen gaan. In het verleden werd op een korte termijn opstart en uitbouw gerealiseerd en volgde meestal een zeer lange periode van maturiteit en mogelijk verval. Op vandaag is dat andersom: opstart en uitbouw verlopen veel moeilijker (langer), terwijl maturiteit kort is zodat een onderneming sneller in een vervalfase beland waarbij het businessmodel moet geïnnoveerd worden. Het gevolg van deze ontwikkeling is een radicale switch in de manier waarop een bedrijf haar marketingstrategie ontwikkelt.

Lees verder

De 10 grootste bedreigingen voor de Vlaamse detailhandel

Boven de Vlaamse detailhandel hangen donkere wolken. Of in marketingtaal uitgedrukt: bedreigingen. Tijdens diverse lezingen voor retailfederaties, ondernemersnetwerken, winkelgroeperingen of clusters van zelfstandige winkeliers breng ik al een tijdje met vuur en passie deze boodschap. En de detailhandelaar? Die zit erbij en kijkt erna. Net als konijnen in de lampen van een aanstormende wagen staren. De ene haalt de schouder op, de andere banaliseert de effecten of stelt dat de hypes wel overwaaien. Als marketeer krijg ik er koude rillingen van. Ik som de belangrijkste bedreigingen even voor u op:

Lees verder

Liefste logo

Meer dan ik gewoon ben, tuur ik naar mijn scherm, want ik kom niet aan de juiste woorden toe. Wat ik je wil vertellen, is moeilijk en ik weet niet hoe ik het moet brengen. Na 15 jaar gaan we afscheid van je nemen. We gaan je niet meer gebruiken. Het spijt me, want je droeg ons verhaal altijd met waardigheid, je was een rots in de branding en een teken van vertrouwen voor klanten en prospects. Je was het uithangbord van het allereerste marketingadviesbureau in Vlaanderen. Wie jou op kantoor had liggen, die wist dat het marketingbeleid goed zat.

Lees verder

Een gezonde geest zorgt voor betere crisismarketing

We zitten midden in de Corona-crisis. De tips voor crisiscommunicatie vliegen ons om de oren. Marketingspecialisten bombarderen ons met adviezen voor snel resultaat. De Corona-gerelateerde whitepapers, webinars, blogs en vlogs zijn ondertussen niet meer te tellen. Elke ondernemer zoekt nu natuurlijk een antwoord op de vraag ‘Hoe overleeft mijn bedrijf deze crisis?’. Maar weinigen stellen zich de vraag ‘Hoe ga ik als ondernemer met deze crisis om?’. Mentale gezondheid en weerbaarheid is nu meer dan ooit prioriteit voor ondernemers!

Lees verder

7 ondernemerslessen van Willem Vermandere

Kleinkunstzanger Willem Vermandere is dit jaar 80 geworden. Interviews met deze minzame man zijn zeldzaam. Westhoekers spreken immers liever met daden dan met woorden. Toch is elk woord raak wanneer je gesprekken met hem leest. Zo kon ik weer genieten van een interview in Het Laatste Nieuws, waarin de ondernemer-kunstenaar kwistig strooit met levenslessen die een inspiratiebron zijn in deze vluchtige en oppervlakkige tijden. In dit artikel vertaal ik ze met plezier (en een kwinkslag) naar de leefwereld van de ondernemer.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy