13 artikels over Marketingstrategie
Marketingstrategie kritisch analyseren? Gebruik het Starfish Model.

Marketingacties, marketingcampagnes en marketingstrategieën worden ook binnen KMO’s steeds sneller geëvalueerd. Dat is broodnodig in een economische en concurrentiële context die steeds dynamischer en onzeker wordt. Er komt vast en zeker een moment waarop je een langlopende marketingstrategie kritisch tegen het licht wil houden. Om een dergelijke kritische analyse uit te voeren gebruik ik bij klanten graag het stervis model (Starfish Model). Het is een zeer eenvoudige maar bijzonder effectieve manier om je huidige marketingstrategie kritisch te evalueren en snel bij te sturen.

Lees verder

KMO-strategie in tijden van crisis | 10 marketingtechnieken

Elke economische crisis heeft een enorme impact op KMO’s. Het bewijst keer op keer dat KMO’s weinig weerbaar zijn tegen economische schokken. Ook nu weer - in deze corona-crisis - is het alle hens aan dek bij zelfstandigen en bij kleine en middelgrote ondernemingen. Boekhouder en bankier hertekenen in sneltempo het financieel plan om het bedrijf heelhuids door de crisis te loodsen. Helaas ligt - ook nu weer - bijna alle focus op het in stand houden van de liquiditeit en de solvabiliteit. Weinig ondernemers houden er rekening mee dat een economische crisis ook een stresstest voor hun businessmodel en hun marketingbeleid betekent.

Lees verder

Angst voor de prijs? Weg ermee.

Bij het grootste deel van de ondernemers en KMO's regeert de angst voor de prijs. Maar waarom? Als je grondige redenen en een waterdichte motivering voor een hogere prijs hebt dan hoef je helemaal geen angst voor een hogere prijs te hebben. De ‘juiste prijs’ is niet altijd rationeel te benaderen omdat de juiste prijs de hoogste prijs is die een klant wil betalen voor je product of dienst. Bedrijven met een sterker verhaal of een betere concurrentiële positionering zullen altijd hogere prijzen kunnen vragen dan concurrenten met een minder sterk marketingverhaal. Prijszetting is dus een queeste of nooit aflatende zoektocht naar de combinatie van een sterk marketingverhaal en de hoogst mogelijke prijs daarvoor. 

Lees verder

Zin en onzin van een marketing baseline

“We hebben een baseline nodig”, hoor ik vaak bij klanten. Waarom? Omdat ze vinden dat ze zo nodig iets onder of boven hun logo moeten plaatsen. Helaas weten ze meestal niet wat zo’n baseline moet doen. Dat is nu precies de reden waarom je zo veel dertien-in-een-dozijn baselines ziet. “Hier worden uw dromen werkelijkheid” of “Bij ons bent u nummer 1”. Ook veel te zien: baselines uit drie woorden, zoals “Creativiteit.Strategie.Uitvoering”. Het nadeel van dergelijke baselines is dat ze niet alleen pompeus klinken, maar dat ze eigenlijk onder bijna elk logo kunnen staan.

Lees verder

Zin en onzin van marktonderzoek voor KMO's

Bij KMO’s leven veel misverstanden ten opzichte van marktonderzoek. Het is nutteloos, onbetaalbaar of onbetrouwbaar denken ze. Niets is minder waar. Dat zal ik met dit artikel proberen bewijzen. Want: marktonderzoek is, net zoals communicatie, altijd zinvol als het meer opbrengt dan het kost. Binnen ons marketingbureau zien wij een groeiende noodzaak aan marktonderzoek. Soms heeft het zelfs geen zin om aan het marketingplan te beginnen, omdat het het bedrijf aan essentiële kennis over de markt ontbreekt. Marktonderzoek moet dan helpen bij het nemen van strategische beslissingen bij het businessmodel of de communicatie.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy