Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
De 10 grootste bedreigingen voor de Vlaamse detailhandel

Boven de Vlaamse detailhandel hangen donkere wolken. Of in marketingtaal uitgedrukt: bedreigingen. Tijdens diverse lezingen voor retailfederaties, ondernemersnetwerken, winkelgroeperingen of clusters van zelfstandige winkeliers breng ik al een tijdje met vuur en passie deze boodschap. En de detailhandelaar? Die zit erbij en kijkt erna. Net als konijnen in de lampen van een aanstormende wagen staren. De ene haalt de schouder op, de andere banaliseert de effecten of stelt dat de hypes wel overwaaien. Als marketeer krijg ik er koude rillingen van. Ik som de belangrijkste bedreigingen even voor u op:

Lees verder

10 manieren om een bedrijfspagina op Facebook te promoten

Steeds meer KMO's zien het nut van een bedrijfspagina op Facebook wel in. Het is inmiddels het allergrootste medium voor zowel B2C- als B2B-communicatie. Een bedrijfspagina op Facebook is snel opgezet. Maar dan? Hoe zorg je er dan voor dat je fans en volgers krijgt? De bedoeling van een bedrijfspagina is immers om een community rond een bedrijf op te bouwen. Hoe zorg je er voor dat er zo veel mogelijk mensen je pagina leuk vinden? Dit is onze checklist met concrete tips om je Facebook-pagina te promoten.

Lees verder

Wat is het voordeel van inhaakadvertenties of top topicals?

Een inhaakadvertentie of ‘top topical’ is een advertentie die geïnspireerd is op een actuele gebeurtenis. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat we een combinatie maken tussen een opmerkelijke actualiteit en de commerciële boodschap die we willen delen met onze doelgroep. Bij Kerstmis, Pasen of Moederdag wordt behoorlijk 'ingehaakt' op het thema. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat?

Lees verder

Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Lees verder

Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy