29/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Nostalgie in marketing: het werkt

Kijken naar Mad Men en de nieuwe Star Wars, een concert meepikken van Bob Dylan, een retro fiets kopen, verlangen naar de nieuwe release van een 'oude' film, vergeelde foto’s maken op Instagram of je kinderen Lego cadeau doen: het maakt ons gelukkig. Wees dus niet verwonderd wanneer je in sombere tijden overal vintage mode en -design ziet opduiken. Nostalgie is big business geworden omdat slimme ondernemers en marketeers beseffen dat ze een gevoelige snaar bij mensen raken en daarmee inspelen op de behoefte naar meer zelfvertrouwen en geluk.

Uit een onderzoek bij de Tilburg University blijkt dat nostalgie ons optimistisch stemt en zelfvertrouwen geeft. Het zou dus wel eens een niet te onderschatten marketinginstrument kunnen zijn. Het bekijken van oude series, of het kopen van vintage producten doet ons niet stilstaan bij het verleden. Integendeel, het doet ons met veel vertrouwen naar de toekomst kijken, is een opmerkelijk besluit uit het onderzoek. Dat is opmerkelijk, omdat nostalgie vaak in de hoek van heimwee wordt gedrukt. Dat klopt niet volgens het onderzoek, omdat heimwee per definitie negatieve emoties opwekt. Nostalgie zorgt net voor het tegenovergestelde effect.

Andere artikels over Klantenbelevenis

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy