25/02/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Marketing manager in een KMO: kameleon gevraagd

Jong of ervaren? Kennis van de sector nodig of niet? Generalist of specialist? Bij de aanwerving van een marketeer stoten KMO’s tegen nogal wat dilemma’s aan. Iedereen wil uiteraard een ervaren marketeer met kennis van de sector wegens de hoogste kans op snel resultaat. In theorie, want in de praktijk durft dat nog eens tegen te vallen. Een vraag die minder vaak wordt gesteld is “Willen we een specialist in zijn/haar vakgebied of zoeken we een allround marketeer?”. Ik zet beide opties even tegen elkaar af.

De expert marketing manager: uitmuntend in weinig

Ligt het marketing speerpunt in je bedrijf de komende jaren op digitale marketing? Dan is de aanwerving van een digitale marketeer wellicht een goede keuze. Of zal de aanwerving van een event marketeer aangewezen zijn wanneer het grootste deel van het budget naar beursmarketing gaat.

Marketingspecialisten of -experten zijn echter zeer gegeerd en weinig vindbaar. Je vindt ze voornamelijk bij gespecialiseerde marketingbureaus of bij marketingteams in grote bedrijven. Daar vinden ze namelijk een ideale biotoop om hun interesse en ervaring in een specifiek marketingdomein aan te scherpen. Onlangs sprak ik een jonge marketeer die zich specialiseerde in ‘data driven digital marketing’ bij een Brussels digital agency. Aan de slag gaan bij een KMO staat niet op zijn verlanglijstje, wegens niet uitdagend genoeg. Dergelijke profielen willen zich steeds verder specialiseren en zijn gedoemd om in de vijver van (internationale) agencies of grotere marketingteams te vissen.

Een SEO-specialist, een PR-deskundige, een content marketeer of online advertising expert: ze hebben de KMO niet echt op hun radar staan. Liever werken ze voor sterke consumentenmerken (staat mooi op hun CV), gaan ze aan de slag bij marketingbureaus waar ze als specialist voor verschillende klanten ingezet worden of gaan ze als zelfstandig consultant aan het werk.

Digitale marketeers of event marketeers zijn de enige specialisten die je vaak in KMO’s vindt. Hun kennisgebied is ruim, waardoor ze een veelheid aan uitdagingen kunnen vinden binnen KMO’s.

De allround marketing manager: goed in veel

Marketing generalisten komen het dichtst bij het profiel van de ideale KMO-marketeer. Ze zijn van veel markten thuis en vinden hun uitdaging en drive voornamelijk uit de afwisseling aan marketingtaken binnen de KMO. Zo kunnen ze op één dag hun tijd spenderen aan het organiseren van een event, aan het schrijven van een artikel voor de website, aan het onderhouden van social media kanalen én aan besprekingen met het grafisch bureau voor een nieuwe folder. Dit is het profiel dat KMO’s vaak zoeken wanneer ze voor het eerst een marketing manager aanwerven.

Ik ken heel wat marketeers bij KMO’s die het al jarenlang ontzettend naar hun zin hebben. Het directe contact met (en respect van) de zaakvoerder of het management, de brede verantwoordelijkheid binnen de job en de afwisseling aan disciplines is wat heel wat KMO-marketeers zo waarderen. Ideale KMO-marketeers zijn dan ook echte kameleons die continu van gedaante en jobinvulling veranderen, meerdere keren per dag. En die er nog plezier aan beleven ook!

Conclusie: de ideale marketing manager voor een KMO is een …

... generalist, volgens mijn ervaring. Een kameleon. Maar: de noodzaak aan kennis van digitale marketing is de laatste jaren sterk gegroeid. KMO’s die een allround marketeer in huis hebben die de boot van digitale marketing heeft gemist, die hinken achterop in deze sterk gedigitaliseerde marketingwereld. Jonge KMO-marketeers hebben vanuit hun scholing meestal een basiskennis digitale marketing meegekregen. De wat meer ervaren KMO-marketeers scholen zich bij of doen (indien budget) beroep op digitale bureaus om hun gebrek aan kennis te compenseren. KMO’s die op zoek gaan naar een eerste (of enige) marketing manager zullen dus in de meeste gevallen gebaat zijn bij een allround marketeer met bijzondere interesse en ervaring in digitale marketing. Ervaring als marketeer is een bonus, maar dat vertaalt zich ook naar de loonkost. Kennis van de sector is een extra pluspunt maar mag niet voorop staan.

Alternatief voor een eigen marketing manager: marketing outsourcing

Worstel je als KMO met de aanwerving van een eigen marketing manager, heb je slechte ervaringen met een interne marketing manager of zit je op de balans tussen een expert en een all-round marketing manager? Dan is het interessant om marketing outsourcing te overwegen. Je doet dan beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere, waar diverse marketeers in opdracht van KMO's werken. We hebben zowel experten als all-rounders in huis die heel flexibel jouw marketingbeleid kunnen opzetten en beheren. Meer info over onze marketing management diensten.

Andere artikels over Marketing management

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy