28/09/2020
Peter Desmyttere
Nieuws

Marketing manager in een KMO: kameleon gevraagd

KMO's die voor het eerst een marketing manager willen aanwerven, die stoten tegen nogal wat dilemma’s aan. Moet de kandidaat jong of ervaren zijn? Heeft hij/zij kennis van de sector nodig of niet? Willen we een generalist (een allround marketeer) of een specialist (bv. in digitale marketing)? Het uitgangspunt van KMO's is niet zelden 'een ervaren marketeer met kennis van de sector'. In theorie zou dat de hoogste kans op snel resultaat moeten bieden. Dat is echter een eenzijdige benadering van marketing management. Ervaring en kennis van de sector is een pluspunt, maar dat houdt weinig of geen rekening met de evoluties in het marketingvak. De vraag 'Zoeken we een expert of willen we een allrounder?' is minstens even relevant. Ik zet in dit artikel de beide opties even tegen elkaar af.

De expert marketing manager: uitmuntend in weinig

Ligt het marketing speerpunt in je bedrijf de komende jaren op een digitale transformatie? Dan is de aanwerving van een digitaal gedreven marketeer wellicht een goede keuze. Die zal de plannen voor een nieuwe website, een nieuwe webshop, professionele e-mail marketing, marketing automation en het vergroten van de social media community in goede banen moeten leiden. Een marketeer met veel ervaring in de sector is dan niet bij voorbaat een goede keuze. Misschien is die kandidaat de voorbije jaren wel bij gelijkaardige bedrijven als marketing manager aan de slag geweest, maar was de jobinhoud vooral gebouwd op klassieke offline marketing zoals advertenties in print media en de deelname aan beurzen.

Digitale marketeers zijn momenteel zeer gegeerd en moeilijk vindbaar omdat de instroom op de arbeidsmarkt traag verloopt. Het onderwijs in Vlaanderen is namelijk (té) laat begonnen met de omslag naar digitale marketingopleidingen. KMO's zullen digitale marketeers dus moeten wegplukken bij digitale marketingbureaus of bij digitale marketingteams in grote bedrijven. Daar vinden ze namelijk een ideale biotoop om hun interesse en ervaring in het digitale marketingdomein aan te scherpen. Onlangs sprak ik een jonge marketeer die zich specialiseerde in ‘data driven digital marketing’ bij een Brussels digital agency. Aan de slag gaan bij een KMO staat niet op zijn verlanglijstje, wegens niet uitdagend genoeg. Dergelijke profielen willen zich steeds verder specialiseren en zijn gedoemd om in de vijver van (internationale) agencies of grotere marketingteams te vissen.

Specifieke marketingexpertise binnen een KMO kan echter ook PR (Public Relations), content marketing of event marketing zijn. Maar hier blijft het probleem: deze gespecialiseerde marketeers hebben de KMO niet echt op hun radar staan. Liever werken ze voor sterke consumentenmerken (staat mooi op hun CV), gaan ze aan de slag bij marketingbureaus waar ze als specialist voor verschillende klanten ingezet worden of gaan ze als zelfstandig consultant aan het werk.

De allround marketing manager: goed in veel

Marketing generalisten hebben een breed interessegebied en zijn van vele (marketing)markten thuis. Ze voelen zich comfortabel in een digitale omgeving, organiseren graag events en hebben een vlotte pen. Je leest het: zij komen het dichtst bij het profiel van de ideale KMO-marketeer. Net vanwege die veelzijdigheid vinden ze hun uitdaging en drive voornamelijk uit een afwisseling aan marketingtaken. En daar heeft de KMO een streepje voor op marketingbureaus en op grote bedrijven. Marketing managers in een KMO kunnen op één dag hun tijd spenderen aan het organiseren van een event, aan het schrijven van een artikel voor de website, aan het onderhouden van social media kanalen én aan besprekingen met het grafisch bureau voor een nieuwe folder. Dit is het profiel dat KMO’s best zoeken wanneer ze voor het eerst een marketing manager aanwerven.

Ik ken heel wat marketeers bij KMO’s die het al jarenlang ontzettend naar hun zin hebben. Het directe contact met (en respect van) de zaakvoerder of het management, de brede verantwoordelijkheid binnen de job en de afwisseling aan disciplines is wat heel wat KMO-marketeers zo waarderen. Ideale KMO-marketeers zijn dan ook echte kameleons die continu van gedaante en jobinvulling veranderen, meerdere keren per dag. En die er nog plezier aan beleven ook!

Conclusie: de ideale marketing manager voor een KMO is een …

... allrounder, volgens mijn ervaring. Een kameleon. Maar: de noodzaak aan kennis van digitale marketing is de laatste jaren sterk gegroeid. KMO’s die een allround marketeer in huis hebben die de boot van digitale marketing heeft gemist, die hinken achterop in deze sterk gedigitaliseerde marketingwereld. Jonge KMO-marketeers hebben vanuit hun scholing meestal een basiskennis digitale marketing meegekregen. De wat meer ervaren KMO-marketeers scholen zich bij of doen (indien budget) beroep op digitale bureaus om hun gebrek aan kennis te compenseren. KMO’s die op zoek gaan naar een eerste (of enige) marketing manager zullen dus in de meeste gevallen gebaat zijn bij een allround marketeer met bijzondere interesse en ervaring in digitale marketing. Ervaring als marketeer is een bonus, maar dat vertaalt zich ook naar de loonkost. Kennis van de sector is een extra pluspunt maar mag niet voorop staan.

Marketing uitbesteden is een goed alternatief voor een eigen marketing manager

Worstel je als KMO met de aanwerving van een eigen marketing manager, heb je slechte ervaringen met een interne marketing manager of zit je op de balans tussen een expert en een allround marketing manager? Dan is het interessant om marketing outsourcing te overwegen. Je doet dan beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere, waar diverse marketeers in opdracht van KMO's werken. We hebben zowel experten als allrounders in huis die heel flexibel je marketingbeleid kunnen opzetten en beheren. Meer info over onze uitvoerende marketingdiensten.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy