14/07/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

In 12 stappen naar een succesvolle Facebook-wedstrijd

Voor KMO’s blijft Facebook een ideaal medium om snel naambekendheid op te bouwen of om de relatie met bestaande klanten te versterken. Je fanbase doen groeien met louter organische (eigen) posts is echter moeilijk, tenzij je over een grote community met trouwe fans beschikt die een grote betrokkenheid (likes, reacties en shares) tonen. Adverteren op Facebook is voor KMO’s een goed alternatief om de fanbase aan te scherpen. Wat velen vergeten is het organiseren van wedstrijden, die bewezen succes hebben om zowel nieuwe fans aan te trekken   als bestaande klanten te plezieren. Lokaal of nationaal, particulier of professioneel, shopper of industriële klant, …: iedereen wint graag. Facebook-wedstrijden horen dan ook in de communicatiestrategie van vele ondernemers en KMO’s thuis. Omdat er rond het organiseren van Facebook-wedstrijden nog vele vragen rijzen, som ik het meest ideale stappenplan even voor je op in dit artikel.

PS. Het stappenplan in dit artikel kan evengoed worden gebruikt voor het opzetten van Instagram-wedstrijden (onderdeel van de Facebook-groep). Het enige verschil is dat het belang van hashtags op Instagram groter is dan op Facebook.

Bezint eer ge begint …

Ooh, voor je begint: hou absoluut rekening met de wedstrijd-voorwaarden van Facebook én met de Belgische wetgeving rond het organiseren van wedstrijden, de zogenaamde kansspelcommissie van FOD Justitie. Als wedstrijdorganisator zal je beide wetgevingen moeten respecteren! Je zal vooral moeten opletten dat je wedstrijd niet kan gekwalificeerd worden als tombola (enkel de Nationale Loterij mag dit organiseren) of als een kansspel dat een licentie vereist. Onthoud vooral dit: de uitslag van de wedstrijd mag nooit op louter toeval berusten, de winnaar moet haarfijn toe te wijzen zijn. Een random winnaar kiezen uit Facebook-users die je pagina hebben geliket: twee maal fout!

Juristen hebben volgende wettelijke vuistregels die je best respecteert:

  • organiseer je wedstrijd via een Facebook wedstrijd app (zie details verder in dit artikel)
  • blijf zo ver als mogelijk weg van like-of-share acties; die zitten compleet in het vaarwater van een tombola
  • vraag nooit aan deelnemers om een bericht op hun eigen profiel te delen binnen het kader van de wedstrijd (het is verboden om een persoonlijke tijdslijn als promo-kanaal te gebruiken) noch om zichzelf te taggen in eender welk bericht
  • verplicht niemand om je pagina te volgen of leuk te vinden (ook mensen die je pagina niet liken moeten kans krijgen om aan de wedstrijd deel te nemen)
  • gebruik geen loting en laat de wedstrijd niet op louter toeval berusten
  • schrijf een duidelijk wedstrijdreglement en vermeld hierin zeker de door Facebook verplichte vermeldingen
  • vraag geen bijdrage om deel te nemen
  • indien de wedstrijd ook in het buitenland loopt: hou dan rekening met de lokale wetgeving inzake consumentenbescherming - tip: zet de volgende zin dan in je wedstrijdreglement => “De organisator behoudt zich het recht voor om in elke afzonderlijke jurisdictie de wedstrijd op elk ogenblik op te schorten of in te trekken indien zij daartoe gedwongen wordt omwille van wettelijke redenen of omwille van dwingende zelfregulerende redenen, zonder enig recht op compensatie of tegemoetkomingen ten aanzien van de deelnemers.”

Stap 1. Bepaal het doel van je Facebook-wedstrijd.

Elke goede marketingactie is gebouwd op een duidelijke doelstelling. Wat wil je bereiken met de wedstrijd? Een Facebook-wedstrijd om meer fans te verzamelen zal een andere boodschap en opbouw vragen dan een wedstrijd die gericht is op het verkopen van diensten of producten. 

Stap 2. Bepaal het type Facebook-wedstrijd.

Het meest voorkomende type wedstrijden zijn de zogenaamde Quiz & Win wedstrijden: de deelnemer schrijft zich in, beantwoordt een meerkeuzevraag én een schiftingsvraag waardoor op het einde van de wedstrijd een duidelijke winnaar uit de bus komt. Dit type wedstrijden is zeer aan  te raden voor KMO’s. Ze zijn gemakkelijk om op te zetten, eenvoudig om deel te nemen en je verzamelt er snel relevante data mee. Maar opgelet: overdrijf niet in het opvragen van consumentendata bij inschrijving want dat schrikt deelnemers af.

Andere veelgebruikte wedstrijdvormen zijn:

  • Stem & Win: plaats een aantal afbeeldingen en laat mensen stemmen
  • Like & Win: de post met het meeste likes (stemmen) wint
  • Wees creatief & Win: bv. bedenk het meest creatieve onderschrift op deze foto, reageer met de meest originele slogan, …
  • Fotografeer & Win: stuur een foto of video door (gerelateerd aan jouw business)
  • Help ons & Win
  • Maak de zin af & Win

Het spreekt vanzelf dat de keuze voor de winnaar bij de laatste 4 opties moeilijker (objectiever) is. Er zal dan ook meer druk op je wedstrijdreglement komen te liggen. Je zal een jury nodig hebben plus vastgestelde criteria die de keuze voor een bepaalde winnaar onderbouwen.

Stap 3. Zet een wedstrijdreglement en wedstrijdpagina op

Wil je discussies voor, tijdens en na de wedstrijd vermijden? Schrijf dan een wedstrijdreglement waarmee deelnemers akkoord moeten gaan voor ze kunnen deelnemen. De bovenvermelde Facebook richtlijnen bevatten al heel wat verplichte bepalingen die je als basis voor je wedstrijdreglement gebruikt. Bekijk hier een compleet voorbeeld van een wedstrijdreglement. Facebook wil in elk geval steeds gevrijwaard worden voor elke mogelijke aansprakelijkheid. Tevens wil ze een duidelijke indicatie dat de wedstrijd op geen enkele manier gesponsord, beheerd of goedgekeurd wordt door Facebook.

Het wedstrijdreglement plaats je bij voorkeur op een publieke plaats, wat hoogstwaarschijnlijk je website zal zijn. 

Maak je plaats vrij op je website? Maak er dan meteen een wedstrijdpagina van. Het verschil met een wedstrijdreglement op je website is het toevoegen van commerciële boodschappen zoals wedstrijd-visuals, prijzen, getuigenissen, statusupdates (bv. aantal deelnemers op vandaag), … Bekijk hier een voorbeeld van een wedstrijdpagina met onderaan het wedstrijdreglement.

Stap 4. Kies een Facebook wedstrijd app.

Het ingeven van persoonlijke data, akkoord gaan we de wedstrijdreglementen en vragen beantwoorden: dat gebeurt best in een speciale Facebook wedstrijd applicatie. In ons marketingbureau gebruiken we hiervoor Woobox, maar dit is slechts één van de vele mogelijke applicaties en zeker geen aanbeveling. Hier vind je een overzicht van de meest gebruikte apps voor Facebook-wedstrijden.

Stap 5. Zet een tijdsframe voor je wedstrijd op Facebook.

Ga je voor een korte, intense wedstrijdcampagne? Werk je toe naar één wedstrijddag? Of overspant je wedstrijd een langere campagneperiode? Hoe dan ook: bepaal zeer duidelijk het tijdsframe van je wedstrijd en communiceer dit duidelijk in alle communicatie. Tip: wedstrijden duren best niet té lang want dan verslapt de spanningsboog bij (potentiële) deelnemers. Het risico dat ze het deelname gaan uitstellen wordt dan alleen maar groter.

Stap 6. Bepaal de doelgroep van de Facebook win-actie.

Een Facebook wedstrijd kan perfect afgebakend worden qua doelgroep. Wil je dat enkel mensen uit jouw dorp of stad deelnemen? Dat kan! Je kan zelfs leeftijd en geslacht opnemen in je wedstrijdreglement. 

Stap 7. Communiceer de te winnen prijs/prijzen.

Wat valt er te winnen? Het antwoord op die vraag bepaalt in grote mate het succes van je Facebook-wedstrijd. Valt er een winkelbon van €25 te winnen, dan komt er geen kat op je wedstrijd af. Is de hoofdprijs een luxueuze all-in vakantie, dan mag je een massa spelers verwachten. Je snapt het wel: de waarheid ligt ergens tussenin. Zorg in elk geval dat de prijs aantrekkelijk genoeg is, maar ook dat ze enige link met je business bevat. Denk ook na over een hoofdprijs versus troostprijzen. Zo kunnen de nummers 2 tot 5 uit je wedstrijdresultaten misschien een troostprijs krijgen. De te winnen prijs zal in elk geval prominent in je wedstrijdcommunicatie moeten staan om deelnemers te lokken.

Stap 8. Zet de wedstrijd op.

Tijd voor actie! Een Facebook-pagina, een wedstrijd app én een (grafisch) antwoord op alle voorgaande stappen: meer heb je niet nodig om de facebook-wedstrijd live te zetten. Ik benadruk bij deze stap altijd dat de wedstrijdformule aantrekkelijk (zowel grafisch als qua prijs te winnen) en eenvoudig (snel en makkelijk deelnemen) moet zijn. Houd in deze fase ook rekening met de GDPR-voorschriften. Die bepalen dat je een deelnemer aan de wedstrijd niet zomaar commerciële berichten (zoals een e-mailing of e-nieuwsbrief) mag sturen na de wedstrijd, behalve de wedstrijd-gerelateerde communicatie. Voorzie daarom een speciaal aan te vinken vak ‘Ik wil op de hoogte blijven van … via e-mailing of e-nieuwsbrief.’ 

Stap 9. Test, test, test.

Lanceer nooit een Facebook-wedstrijd zonder uitgebreide test. Doe dit zowel op een PC, een tablet als op een smartphone. Onderschat niet het hoge percentage deelnemers op smartphone! Bij de meeste Facebook-wedstrijden maken zij het gros (tot 80%) van de deelnemers uit. Laat de test door verschillende mensen uitvoeren en doorloop de volledige wedstrijdketen. Zet je daarbij in de plaats van de deelnemers en vraag je continu af: “Kan dit beter?”. 

Stap 10. Promoot je Facebook-wedstrijd.

Een Facebook-wedstrijd zonder uitgebreide promotie kan nooit succesvol zijn. Zet alle mogelijke kanalen in om je wedstrijd bij klanten en prospects te promoten. Zet ook andere social media kanalen in, plaats een banner in e-mail/e-mailing/e-nieuwsbrief, promoot het in je verkooppunt, plaats een banner op je site, schrijf er een nieuwsbericht over en zorg dat het volledige team ook promo voert op hun persoonlijke sociale media. Als extra kan je beslissen om je wedstrijd via een Facebook-advertentie extra te promoten bij een publiek buiten je huidige community. Dit is een must voor diegenen waarvan de doelstelling luidt “Ik wil via een Facebook-wedstrijd nieuwe klanten of méér volgers verzamelen.” Tot slot kan het raadzaam zijn om de Facebook-wedstrijd samen met partners op te zetten, zij kunnen dan via hun kanalen promo voeren voor de actie en op die manier een nieuw netwerk voor je aanboren.

Spoor de deelnemers aan de wedstrijd zeker aan om je Facebook-pagina te volgen voor alle updates rond de website. Nogmaals: je mag ze niet verplichten om je pagina te liken. 

Stap 11. Kies de winnaar(s).

Na het verstrijken van de wedstrijdperiode zullen er één of meerdere winnaars uit de wedstrijdapplicatie rollen. Die vragen eerst de nodige aandacht. Breng ze zo persoonlijk mogelijk op de hoogte (telefoon én mail is aangeraden) en spreek concreet af hoe ze hun prijs kunnen afhalen. Dat laatste is beter dan thuis leveren: haal ze naar je verkooppunt, laat ze begroeten door alle relevante medewerkers en maak hiervan opnames zodat je die weer in je social media promotie kunt gebruiken. Zodra dit gebeurd is verleg je de aandacht naar de andere deelnemers, de niet-winnaars. Stuur ze een mail met een bedankje, eventueel aangevuld met een kleine maar relevante aankoopbon op een specifiek product. Dat laatste is aangewezen als méér producten verkopen de hoofddoelstelling van de wedstrijd was.

Uiteraard mag je de resultaten van je wedstrijd ook delen op Facebook. Je mag de winnaar(s) vermelden in je tijdslijn of in een commentaar onder een wedstrijdpost. Tip: neem dit als clausule op in je wedstrijdreglement. En vergeet ook je andere kanalen (zoals website, blog of e-nieuwsbrief) niet.

Stap 12. Evalueer je Facebook-wedstrijd.

Zodra het stof gaan liggen is, breekt de tijd van evaluatie aan. Hoe is de wedstrijd verlopen? Wat kon beter? Wie voor de eerste keer een Facebook-wedstrijd organiseert zal versteld staan van de vele to do’s die bij het organiseren van een dergelijke actie komen kijken. Geen wonder dat het organiseren van een Facebook-wedstrijd heel vaak onderschat wordt. Heb je de smaak te pakken? Dan kan je de wedstrijd integraal herhalen na enkele maanden of je hebt nu nieuwe inspiratie voor een volgende wedstrijd.

Succes!

Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit artikel, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om wedstrijden op te zetten, om je social media beleid uit te voeren of om je marketing in haar geheel in de praktijk te zetten? Doe dan een beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere. Wij hebben diverse marketeers in huis die de marketingacties voor klanten uitvoeren. Lees meer over onze marketing management dienstverlening.

Andere artikels over Digitale marketing

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy