28/04/2020
Peter Desmyttere

Op de hoogte blijven van nieuwe artikels?

Stuur mij de maandelijkse e‑nieuwsbrief

Geurmarketing is de ultieme verborgen verleider

Begin de jaren 1990 is geur in Amerika als een aparte marketingtool ontstaan. Het moest een middel worden om bezoekers en klanten een langer en aangenamer verblijf in de winkel te garanderen. Uit onderzoek blijkt nu dat de uitstraling en de dienstverlening positiever worden beoordeeld en dat klanten sneller geneigd zijn om terug te komen. bpost heeft bijvoorbeeld ooit een direct mailing gedaan voor een wijnhandelaar. De helft van de omslagen kreeg een oreganogeur mee. En wat bleek? De koopintentie lag 11 procent hoger dan bij de mailings zonder geur. Er zijn al meerdere tests gedaan in ons land, onder andere voor het Eén-programma ‘Ook getest op mensen’, en die toonden bijvoorbeeld aan dat vrouwen in een Hünkemoller-winkel 6 procent meer lingerie kochten omdat er een subtiele chocoladegeur werd verspreid.

De afgelopen jaren zijn meerdere geurmarketing specialisten op Belgische markt gekomen. Zijn maken samen met de klant een profiel op van de gewenste sfeer en het beoogde imago. Op basis daarvan stellen ze meestal een vijftal geuren voor. Dat kan een merkgeur zijn, of een seizoensgeur. De geuren worden vervolgens verspreid door de airco of via aparte geurmarketing toestellen de geur verspreiden in de ruimte.

Enkele voorbeelden:

  • Kinepolis versterkt de popcorngeur in zijn complexen. Niet om meer popcorn te verkopen, maar om zich zo nog meer te onderscheiden van home cinema’s en de beleving van een avondje film in de bioscoop te versterken.
  • Stijn Helsen heeft voor zijn modezaak in Hasselt voor een luxueus parfum gekozen.
  • Automerken zoals Mercedes gaan voor kwalitatief volle geuren.
  • Reisbureaus als Club Med kiezen dan weer voor zomerse geuren. Als je kokos of ananas ruikt, heb je immers meer zin om op vakantie te gaan.
  • In de casino’s in Las Vegas worden kalmerende geuren als pompelmoes of vanille verspreid, om de spelers langer aan de jackpot te houden.

Als marketeer ervaar ik wel dat geurmarketing subtiel moet gebeuren. Een geur is voor mij de ultieme verborgen verleider en werkt het best als de klant ze wel waarneemt maar niet als opmerkelijk ervaart. Wist je trouwens dat wereldwijd, bij alle culturen, de geur van versgebakken brood de meest populaire geur is? Zo zijn er heel wat vastgoedmakelaars die voor een plaatsbezoek met een kandidaat-koper de geur van versgebakken brood verspreiden in de woning om een groter thuisgevoel te creëren. 

Andere artikels over Klantenbelevenis

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy