Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
Wat is het verschil tussen marketing, communicatie en reclame?

De termen marketing, communicatie en reclame worden bij ondernemers en KMO’s vaak verkeerd geïnterpreteerd. Nochtans is het belangrijk om het verschil goed te kennen. Een marketingbureau doet immers niet hetzelfde als een reclamebureau. Of kan een KMO wel stellen ‘we geloven niet in reclame’, terwijl ze professioneel met marketing en communicatie bezig is. Nog eentje: een communicatieplan of communicatiestrategie kan helemaal gebouwd zijn rond digitale communicatie terwijl ze geen reclame bevat. Volg je nog? Het verschil is niet zo moeilijk hoor. Ik schets het hieronder even kort en duidelijk, zodat je het nooit meer vergeet.

Lees verder

In 12 stappen naar een succesvolle Facebook-wedstrijd

Voor KMO’s blijft Facebook een ideaal medium om snel naambekendheid op te bouwen of om de relatie met bestaande klanten te versterken. Je fanbase doen groeien met louter organische (eigen) posts is echter moeilijk, tenzij je over een grote community met trouwe fans beschikt die een grote betrokkenheid (likes, reacties en shares) tonen. Adverteren op Facebook is voor KMO’s een goed alternatief om de fanbase aan te scherpen. Wat velen vergeten is het organiseren van wedstrijden, die bewezen succes hebben om zowel nieuwe fans aan te trekken   als bestaande klanten te plezieren. Lokaal of nationaal, particulier of professioneel, shopper of industriële klant, …: iedereen wint graag. Facebook-wedstrijden horen dan ook in de communicatiestrategie van vele ondernemers en KMO’s thuis. Omdat er rond het organiseren van Facebook-wedstrijden nog vele vragen rijzen, som ik het meest ideale stappenplan even voor je op in dit artikel.

Lees verder

Welke talenten moet een KMO marketing manager hebben? 

Marketing managers in KMO’s zijn in weinig te vergelijken met collega’s in grote bedrijven. Die laatste werken hoofdzakelijk in marketing teams waarbij elke marketeer een specialisatie heeft. Marketeers in een KMO werken meestal alleen en zijn manusjes-van-alles. Dat hoeft echter helemaal geen nadeel te zijn want net die veelzijdigheid maakt marketing in een KMO interessant. Is de samenwerking met management en (sales)collega’s ook nog eens optimaal? Dan is marketing management in een KMO dé droomjob voor marketeers die veelzijdig zijn en graag zelfstandig werken. KMO-marketeers hebben daarom meestal een senior profiel met meerdere jaren relevante ervaring met KMO-marketing.

Lees verder

Zo stimuleer je mond-tot-mond reclame en aanbevelingen van klanten 

Grote merken betalen influencers om mond-tot-mond reclame en aanbevelingen voor hun producten te krijgen. Via hun social media kanalen promoten ze op nadrukkelijke of slinkse wijze de producten van hun opdrachtgevers. Sommigen (met vele volgers) hebben er zelfs een hoofdberoep van gemaakt. Deze techniek is echter niet zomaar voor ondernemers en KMO’s weggelegd. Maar dat betekent niet dat ze geen mond-tot-mond reclame of aanbevelingen kunnen krijgen. Integendeel: ondernemers en KMO’s hebben een veel authentieker verhaal dan merken én ze kunnen ook terugvallen op klanten die fan zijn van hun bedrijf.

Lees verder

Marketingstrategie kritisch analyseren? Gebruik het Starfish Model.

Marketingacties, marketingcampagnes en marketingstrategieën worden ook binnen KMO’s steeds sneller geëvalueerd. Dat is broodnodig in een economische en concurrentiële context die steeds dynamischer en onzeker wordt. Er komt vast en zeker een moment waarop je een langlopende marketingstrategie kritisch tegen het licht wil houden. Om een dergelijke kritische analyse uit te voeren gebruik ik bij klanten graag het stervis model (Starfish Model). Het is een zeer eenvoudige maar bijzonder effectieve manier om je huidige marketingstrategie kritisch te evalueren en snel bij te sturen.

Lees verder

KMO-strategie in tijden van crisis | 10 marketingtechnieken

Elke economische crisis heeft een enorme impact op KMO’s. Het bewijst keer op keer dat KMO’s weinig weerbaar zijn tegen economische schokken. Ook nu weer - in deze corona-crisis - is het alle hens aan dek bij zelfstandigen en bij kleine en middelgrote ondernemingen. Boekhouder en bankier hertekenen in sneltempo het financieel plan om het bedrijf heelhuids door de crisis te loodsen. Helaas ligt - ook nu weer - bijna alle focus op het in stand houden van de liquiditeit en de solvabiliteit. Weinig ondernemers houden er rekening mee dat een economische crisis ook een stresstest voor hun businessmodel en hun marketingbeleid betekent.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy