Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
Inhaken op gebeurtenissen in communicatie, mag dat?

Inhaakcommmunicatie of inhaakadvertenties (de zogenaamde ‘top topical’) spelen in op actuele gebeurtenissen in de maatschappij. Het creatief proces ervan is boeiend en uitdagend, omdat je de link maakt tussen een opmerkelijke actualiteit en een commerciële boodschap. Kerstmis, Pasen of Moederdag zijn voorbeelden van gebeurtenissen waar je in communicatie op kunt 'inhaken'. Maar wist je dat er ook een dikke truiendag, een werelddierendag of een internationale museumdag bestaat? De afgelopen jaren is het gebruik van inhakers in social media communicatie dan ook behoorlijk toegenomen. 

Lees verder

De 13 meest voorkomende verdienmodellen

Een verdienmodel vertelt hoe een bedrijf geld uit de markt haalt. Of anders gesteld: via welke inkomstenstromen de omzet van een bedrijf tot stand komt. En dat proces kan variëren van kinderlijk eenvoudig tot behoorlijk ingewikkeld. In dit artikel schets ik de 13 meest voorkomende verdienmodellen. Een verdienmodel wordt vaak verward met prijszetting, maar dat vertelt eerder hoe een product of dienst haar prijs krijgt. Ondernemers en KMO's onderschatten vaak de mogelijkheden die de verschillende verdienmodellen hun bieden en blijven al te lang steken op hun vertrouwd businessmodel. Maar de wereld verandert snel en de concurrentie staat niet stil. Belangrijk dus om je verdienmodel tijdig kritisch onder de loep te nemen. 

Lees verder

9 marketingtechnieken voor méér leads

Elke sales geörienteerde organisatie heeft een continue instroom aan leads nodig. Ze zijn de brandstof voor inside sales, account managers, vertegenwoordigers, webshops of web-applicaties. Zonder nieuwe leads droogt de sales pipeline op, stijgt de druk op marketing en laten verkopers zich verleiden tot (onrendabele) koude prospectie. In disartikel beschrijf ik 10 concrete technieken waarmee KMO’s via moderne marketing een permanente stroom leads kunnen genereren. Ze focust niet eenzijdig op online advertising (dé uitverkoren techniek van vele digitale bureaus) maar presenteert een multimediale aanpak op vlak van lead generatie. Het artikel besluit met een overzicht van interessante tools voor lead generatie en lead management.

Lees verder

Drie methodes om de (juiste) prijs te bepalen

Prijszetting is zonder twijfel één van de moeilijkste strategische oefeningen die ondernemers voor hun kiezen krijgen bij het bepalen van hun commercieel- of marketingbeleid. Elk product of elke dienst heeft immers een prijs. Zelfs ‘gratis’ is een strategische prijsbeslissing, waarbij de prijs bewust op nul wordt gezet. En jij? Kan jij motiveren hoe jouw prijs tot stand komt? Voor vele ondernemers luidt het antwoord ‘Nee’. Dat betekent dat hun prijzen met de natte vinger worden bepaald. Zonde toch? Hoog tijd dus om de drie meest gebruikte systemen achter prijszetting nader te bekijken. 

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingconsultant, een marketingadviseur en een marketingcoach?

KMO's hebben op strategische omslagmomenten soms nood aan een extern klankbord. Als de strategische omslag een impact heeft op het marketingbeleid, dan is het aangewezen om een marketingklankbord te zoeken. Maar wat is dat, een marketingklankbord? Een marketingadviseur, een marketingconsultant of toch eerder een marketingcoach? "Dat is toch allemaal hetzelfde", hoor ik je nu denken. Een beetje wel, maar toch helemaal niet. In dit artikel som ik de belangrijkste verschillen tussen marketingconsultants, marketingadviseurs, en marketingcoaches op. 

Lees verder

Marketing manager in een KMO: kameleon gevraagd

KMO's die voor het eerst een marketing manager willen aanwerven, die stoten tegen nogal wat dilemma’s aan. Moet de kandidaat jong of ervaren zijn? Heeft hij/zij kennis van de sector nodig of niet? Willen we een generalist (een allround marketeer) of een specialist (bv. in digitale marketing)? Het uitgangspunt van KMO's is niet zelden 'een ervaren marketeer met kennis van de sector'. In theorie zou dat de hoogste kans op snel resultaat moeten bieden. Dat is echter een eenzijdige benadering van marketing management. Ervaring en kennis van de sector is een pluspunt, maar dat houdt weinig of geen rekening met de evoluties in het marketingvak. De vraag 'Zoeken we een expert of willen we een allrounder?' is minstens even relevant. Ik zet in dit artikel de beide opties even tegen elkaar af.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy