Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
9 marketingtechnieken voor méér leads

Elke sales geörienteerde organisatie heeft een continue instroom aan leads nodig. Ze zijn de brandstof voor inside sales, account managers, vertegenwoordigers, webshops of web-applicaties. Zonder nieuwe leads droogt de sales pipeline op, stijgt de druk op marketing en laten verkopers zich verleiden tot (onrendabele) koude prospectie. In disartikel beschrijf ik 10 concrete technieken waarmee KMO’s via moderne marketing een permanente stroom leads kunnen genereren. Ze focust niet eenzijdig op online advertising (dé uitverkoren techniek van vele digitale bureaus) maar presenteert een multimediale aanpak op vlak van lead generatie. Het artikel besluit met een overzicht van interessante tools voor lead generatie en lead management.

Lees verder

Drie methodes om de (juiste) prijs te bepalen

Prijszetting is zonder twijfel één van de moeilijkste strategische oefeningen die ondernemers voor hun kiezen krijgen bij het bepalen van hun commercieel- of marketingbeleid. Elk product of elke dienst heeft immers een prijs. Zelfs ‘gratis’ is een strategische prijsbeslissing, waarbij de prijs bewust op nul wordt gezet. En jij? Kan jij motiveren hoe jouw prijs tot stand komt? Voor vele ondernemers luidt het antwoord ‘Nee’. Dat betekent dat hun prijzen met de natte vinger worden bepaald. Zonde toch? Hoog tijd dus om de drie meest gebruikte systemen achter prijszetting nader te bekijken. 

Lees verder

Wat is het verschil tussen een marketingconsultant, een marketingadviseur en een marketingcoach?

KMO's hebben op strategische omslagmomenten soms nood aan een extern klankbord. Als de strategische omslag een impact heeft op het marketingbeleid, dan is het aangewezen om een marketingklankbord te zoeken. Maar wat is dat, een marketingklankbord? Een marketingadviseur, een marketingconsultant of toch eerder een marketingcoach? "Dat is toch allemaal hetzelfde", hoor ik je nu denken. Een beetje wel, maar toch helemaal niet. In dit artikel som ik de belangrijkste verschillen tussen marketingconsultants, marketingadviseurs, en marketingcoaches op. 

Lees verder

Marketing manager in een KMO: kameleon gevraagd

KMO's die voor het eerst een marketing manager willen aanwerven, die stoten tegen nogal wat dilemma’s aan. Moet de kandidaat jong of ervaren zijn? Heeft hij/zij kennis van de sector nodig of niet? Willen we een generalist (een allround marketeer) of een specialist (bv. in digitale marketing)? Het uitgangspunt van KMO's is niet zelden 'een ervaren marketeer met kennis van de sector'. In theorie zou dat de hoogste kans op snel resultaat moeten bieden. Dat is echter een eenzijdige benadering van marketing management. Ervaring en kennis van de sector is een pluspunt, maar dat houdt weinig of geen rekening met de evoluties in het marketingvak. De vraag 'Zoeken we een expert of willen we een allrounder?' is minstens even relevant. Ik zet in dit artikel de beide opties even tegen elkaar af.

Lees verder

De 8 fundamenten van Zero Budget Marketing

“Ik heb geen budget voor marketing.” Het is het perfecte excuus voor KMO’s om niet te investeren in marketing en communicatie. Maar … moderne marketing is helemaal geen zaak meer van budget. Wel van consistent, planmatig en professioneel tijd investeren in de juiste kanalen en technieken waarmee je de juiste doelgroep(en) bereikt. Een Google-geoptimaliseerde website, inspirerende social media posts, klantgerichte videomarketing, slimme netwerking, partnerships of mond-tot-mond reclame: mogelijkheden zat om met nul euro budget een professioneel marketingbeleid op te zetten en uit te bouwen. Geen excuses meer. Elke ondernemer of KMO heeft professionele marketing nodig en dat heeft geen budgettaire struikelblok. Enige voorwaarde is tijd, passie en … kennis van de juiste marketingtechnieken. In dit artikel schets ik de 8 fundamenten van marketing zonder budget, van marketing die enkel tijd kost, van marketing die geen geld vraagt. Maar wel verduveld efficiënt en rendabel is.

Lees verder

Hoe meet je de resultaten van marketing?

Wat heeft marketing ons dit jaar opgebracht? Deze vraag brandt op de lippen van heel wat ondernemers die geld en tijd in marketing investeren. Het is super belangrijk om een antwoord op deze vraag te krijgen, anders vaar je blind op vlak van marketinginvesteringen. Maar welke marketingresultaten zijn relevant en hoe meet je het effect van marketing? Daar wil ik in dit artikel een antwoord op geven. Ik vertel je welke marketingresultaten of marketing KPI’s (Key Performance Indicators) het meest gemeten worden, waar de meeste marketingdata schuilt die je wil meten én hoe je marketingresultaten visueel maakt in functie van analyse en rapportering. Meten is weten, luidt het gezegde. Dat geldt des te meer voor marketing, waar dankzij de dominantie van digitale marketing quasi elke vorm van marketingacties meetbaar geworden zijn.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy