Nieuws

Marketingnieuws op maat van KMO's, met praktische inzichten en bruikbare tips
De 8 fundamenten van Zero Budget Marketing

“Ik heb geen budget voor marketing.” Het is het perfecte excuus voor KMO’s om niet te investeren in marketing en communicatie. Maar … moderne marketing is helemaal geen zaak meer van budget. Wel van consistent, planmatig en professioneel tijd investeren in de juiste kanalen en technieken waarmee je de juiste doelgroep(en) bereikt. Een Google-geoptimaliseerde website, inspirerende social media posts, klantgerichte videomarketing, slimme netwerking, partnerships of mond-tot-mond reclame: mogelijkheden zat om met nul euro budget een professioneel marketingbeleid op te zetten en uit te bouwen. Geen excuses meer. Elke ondernemer of KMO heeft professionele marketing nodig en dat heeft geen budgettaire struikelblok. Enige voorwaarde is tijd, passie en … kennis van de juiste marketingtechnieken. In dit artikel schets ik de 8 fundamenten van marketing zonder budget, van marketing die enkel tijd kost, van marketing die geen geld vraagt. Maar wel verduveld efficiënt en rendabel is.

Lees verder

Hoe meet je de resultaten van marketing?

Wat heeft marketing ons dit jaar opgebracht? Deze vraag brandt op de lippen van heel wat ondernemers die geld en tijd in marketing investeren. Het is super belangrijk om een antwoord op deze vraag te krijgen, anders vaar je blind op vlak van marketinginvesteringen. Maar welke marketingresultaten zijn relevant en hoe meet je het effect van marketing? Daar wil ik in dit artikel een antwoord op geven. Ik vertel je welke marketingresultaten of marketing KPI’s (Key Performance Indicators) het meest gemeten worden, waar de meeste marketingdata schuilt die je wil meten én hoe je marketingresultaten visueel maakt in functie van analyse en rapportering. Meten is weten, luidt het gezegde. Dat geldt des te meer voor marketing, waar dankzij de dominantie van digitale marketing quasi elke vorm van marketingacties meetbaar geworden zijn.

Lees verder

Wat is het verschil tussen marketing, communicatie en reclame?

De termen marketing, communicatie en reclame worden bij ondernemers en KMO’s vaak verkeerd geïnterpreteerd. Nochtans is het belangrijk om het verschil goed te kennen. Een marketingbureau doet immers niet hetzelfde als een reclamebureau. Of kan een KMO wel stellen ‘we geloven niet in reclame’, terwijl ze professioneel met marketing en communicatie bezig is. Nog eentje: een communicatieplan of communicatiestrategie kan helemaal gebouwd zijn rond digitale communicatie terwijl ze geen reclame bevat. Volg je nog? Het verschil is niet zo moeilijk hoor. Ik schets het hieronder even kort en duidelijk, zodat je het nooit meer vergeet.

Lees verder

In 12 stappen naar een succesvolle Facebook-wedstrijd

Voor KMO’s blijft Facebook een ideaal medium om snel naambekendheid op te bouwen of om de relatie met bestaande klanten te versterken. Je fanbase doen groeien met louter organische (eigen) posts is echter moeilijk, tenzij je over een grote community met trouwe fans beschikt die een grote betrokkenheid (likes, reacties en shares) tonen. Adverteren op Facebook is voor KMO’s een goed alternatief om de fanbase aan te scherpen. Wat velen vergeten is het organiseren van wedstrijden, die bewezen succes hebben om zowel nieuwe fans aan te trekken   als bestaande klanten te plezieren. Lokaal of nationaal, particulier of professioneel, shopper of industriële klant, …: iedereen wint graag. Facebook-wedstrijden horen dan ook in de communicatiestrategie van vele ondernemers en KMO’s thuis. Omdat er rond het organiseren van Facebook-wedstrijden nog vele vragen rijzen, som ik het meest ideale stappenplan even voor je op in dit artikel.

Lees verder

Welke talenten moet een KMO marketing manager hebben? 

Marketing managers in KMO’s zijn in weinig te vergelijken met collega’s in grote bedrijven. Die laatste werken hoofdzakelijk in marketing teams waarbij elke marketeer een specialisatie heeft. Marketeers in een KMO werken meestal alleen en zijn manusjes-van-alles. Dat hoeft echter helemaal geen nadeel te zijn want net die veelzijdigheid maakt marketing in een KMO interessant. Is de samenwerking met management en (sales)collega’s ook nog eens optimaal? Dan is marketing management in een KMO dé droomjob voor marketeers die veelzijdig zijn en graag zelfstandig werken. KMO-marketeers hebben daarom meestal een senior profiel met meerdere jaren relevante ervaring met KMO-marketing.

Lees verder

Zo stimuleer je mond-tot-mond reclame en aanbevelingen van klanten 

Grote merken betalen influencers om mond-tot-mond reclame en aanbevelingen voor hun producten te krijgen. Via hun social media kanalen promoten ze op nadrukkelijke of slinkse wijze de producten van hun opdrachtgevers. Sommigen (met vele volgers) hebben er zelfs een hoofdberoep van gemaakt. Deze techniek is echter niet zomaar voor ondernemers en KMO’s weggelegd. Maar dat betekent niet dat ze geen mond-tot-mond reclame of aanbevelingen kunnen krijgen. Integendeel: ondernemers en KMO’s hebben een veel authentieker verhaal dan merken én ze kunnen ook terugvallen op klanten die fan zijn van hun bedrijf.

Lees verder

Geïnteresseerd in een specifiek thema?

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy