Hoebeke

Geraardsbergen
Speciaalzaak voor bouwgereedschap
Jo Hoebeke runt een speciaalzaak met gereedschap voor beroep, hobby en tuin en heeft Makita als belangrijkste merk. Het bedrijf opereert in een steeds dynamischer wordende concurrentiële omgeving, waarbij het maken van de juiste strategische keuzes cruciaal wordt voor het ontwikkelen van een duurzame en rendabele business. Een strategische oefening heeft geleid tot meer focus op machines & service, meer aandacht voor de duurdere stukken én meer segmentatie naar specifieke doelgroepsegmenten. Jo Hoebeke kreeg, in de vorm van een strategisch marketingplan, een scherper verhaal dat zijn bedrijf sterker in de markt positioneert.

Shannon

Lubbeek
Drukkerij
Shannon is een grootformaat drukkerij met een lange historiek. Het bedrijf wil er echter over waken dat ze in een razendsnel veranderende grafische sector haar pioniersrol niet verliest. Vooral het distributiemodel - met focus op doorverkopers - is aan een grondige heroriëntering toe, waarbij het bedrijf de omslag wil maken naar een meer rechtstreekse benadering van de eindklant. Tijdens diverse strategische workshops heb ik samen met het management een marketingplan vormgegeven waarbij een directe benadering van de eindklant en een modernisering plus optimalisatie van de bestaande communicatiemix voorop stonden.

Heating Center

Leuven
Installatiebedrijf
Heating Center is een installatiebedrijf, gespecialiseerd in de verkoop en de plaatsing van verwarmingsketels. De zaakvoerder was van mening dat de manier waarop Heating Center met klanten en prospects communiceert een grondige analyse en bijsturing vereiste. Het bedrijf wenste haar positie en naambekendheid in de ruime Leuvense regio te versterken dankzij een planmatige en consistente aanpak op vlak van marketing en communicatie. Ik stuurde het businessmodel bij in de richting van meer focus en tekende een gedetailleerd marketing- en communicatieplan uit voor zowel digitale als persoonlijke communicatie.

AVBS

Lochristi
Vakfederatie
AVBS is de vakfederatie voor de Vlaamse sierteeltsector en is een directe afdeling van de Boerenbond. Het management wou een toekomstplan op papier krijgen dat de strategische richting voor de volgende jaren helder zou maken, een document dat ontbrak in de organisatie. Aan de hand van diverse werksessies met bestuur, medewerkers en leden is stap-voor-stap een nieuwe toekomstvisie ontstaan die de toekomstige rol van het AVBS binnen de sector helder, begrijpbaar en tastbaar heeft gemaakt. Ik heb deze toekomstvisie neergeschreven in een marketingplan waarmee de marketeers van AVBS concreet aan de slag konden.

Titeca

Roeselare
Accountancy-groep
Titeca is een accountancy-groep die haar positionering in de markt wou upgraden van pure boekhouder tot ‘accountancy met advies’. Het management zocht externe marketingknowhow om deze herpositionering succesvol, consistent en professioneel aan te pakken zonder haar sterke positie bij de kleinere ondernemer te verliezen. Titecas marketingstrategie voor de volgende 2 à 3 jaar werd helder en scherp op papier gezet, gedragen door het volledige topmanagement. Het omvat de meest ideale marketingstrategie naar klanten, prospects en personeel toe. Tevens bevat het processen voor de opstart van nieuwe kantoren.

Labo De Witte

Knokke
Esthetische dentaaltechniek
Labo De Witte is een dentaaltechnisch labo dat in opdracht van tandartsen werkt. Ze liet door mij een nieuw businessidee uitschrijven voor de opstart van een niche-labo in de esthetische dentaaltechniek (high-end marktsegment). Het labo zal in Knokke gelanceerd worden. Dit nieuwe labo dient haarfijn aan te sluiten bij het verhaal, het businessmodel en bij de organisatie van het huidige labo. Ik bracht enkele potentiële nieuwe namen voor het nieuwe labo aan, schreef het verhaal en de profilering uit, bracht de doelgroepen gedetailleerd in kaart en tekende een gedetailleerd communicatieplan voor de lancering uit.

Orthotrends

Sint-Denijs-Westrem
Groothandel in medisch materiaal
Orthotrends is een groothandel in medisch materiaal voor tandartsen en orthopedisten. Het bedrijf wou haar commerciële beleid innoveren, waarbij de inzet van e-commerce en online bestellen in de toekomst een vooraanstaande rol zou moeten spelen. Maar ook de communicatie met de diverse doelgroepen was aan een grondige vernieuwing toe, zo zou het bedrijf veel beter kunnen inzetten op digitale communicatie met haar klanten en prospects. Samen met het management heb ik concreet gewerkt rond een digitalisering van de manier waarop Orthotrends haar verhaal, haar producten en haar oplossingen in de markt zet.

Souvenirs de Pomme

Sint-Martens-Latem
Ontwerper van juwelen
Souvenirs de Pomme is een jong en Belgisch juwelenmerk. Het management wou de chaotische startup-periode inruilen voor een meer strategische en planmatige aanpak om met klanten (voornamelijk juwelierszaken en moderetailers) en prospects te communiceren. Aan de hand van korte coachingsessies en een duidelijke marketingstrategie werkten we samen op een verbetering van het businessmodel en op een modernisering van de communicatiestrategie, waarbij vooral de digitale marketing bijzondere aandacht verdiende. De samenwerking leidde tevens tot de lancering van een eigen magazine (Quartier Latem).

Isolatie Verhoeven

Kampenhout
Isolatie- en renovatiebedrijf
Verhoeven is een isolatie- en renovatiebedrijf, gespecialiseerd in de na-isolatie van bestaande woningen en in de renovatie van woningen. Het bedrijf wou haar toekomstverhaal meer gaan bouwen rond bestaande woningen, waarbij particulieren de belangrijkste doelgroep zullen zijn. Het onderscheidende voordeel - de technische kennis en expertise binnen de wereld van isolatie en renovatie, samen met het kwaliteitsdenken binnen het bedrijf - diende daarbij sterker in de verf te worden gezet. Samen met het management gaf ik vorm aan het nieuwe businessverhaal en vertaalde het naar een praktisch en werkbaar marketingplan.

Electro Paulus

Leuven
Keukenbouwer
Electro Paulus was jaren geleden een 2e generatie electrozaak onder de koepel van de electro-groothandel Exellent. Het bedrijf wou, onder druk van de moordende concurrentie in de sector, een behoorlijke strategische omslag maken om los te komen van de kaalslag onder de kleine electrozaken. Op basis van strategische workshops hebben ik beide zaakvoerders begeleidt bij de herpositionering van het businessmodel richting maatwerk binnen de keukenbouw. Op basis van deze nieuwe strategische richting werd een gedetailleerd marketingplan uitgetekend waarmee ze hun nieuwe concept succesvol en duurzaam in de lokale markt kunnen zetten.

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy