Opleiding
Sleutels voor een succesvolle go-to-market

Een nieuw product of een nieuwe dienst lanceren, een nieuwe markt betreden of een nieuw concept naar de markt brengen: het vraagt niet alleen geduld en volharding, het vereist ook een bijzondere strategische flexibiliteit waarbij de ‘ideale’ marketingstrategie een niet-aflatende zoektocht is tot het project stevig in de markt staat en het businessmodel doorontwikkeld is. Strategische en operationele marketingbeslissingen kunnen in een go-to-market fase het verschil betekenen tussen falen, overleven of succesvol in de markt staan.  

Lees verder

Opleiding
Marketing voor dienstverleners

Dienstverleners hebben alleen zichzelf en hun diensten als ‘product’ om op de markt te plaatsen. Dit vereist een compleet andere aanpak qua marketing in vergelijking met ondernemers die tastbare producten verkopen. Echter: dat maakt marketing voor dienstverleners niet minder boeiend! Dienstverlenende ondernemers onderschatten dan ook té vaak de onderscheidende marketingkracht die ze binnen hun onderneming kunnen inzetten. Elke dienstverlener en aangeboden dienst is immers unieke, producten zijn dat vaak niet. Hoog tijd voor dienstverleners om de technieken van dienstenmarketing onder de knie te krijgen.  

Lees verder

Opleiding
Je bedrijf herpositioneren

Een businessmodel heeft niet het eeuwige leven. Externe bedreigingen zoals een economische crisis, nieuwe wetgeving, personeelsproblemen, veranderend klantengedrag, toegenomen concurrentie, … kunnen er voor zorgen dat een bedrijf snel aan herpositionering toe is. Ze neemt dan een andere gedaante aan, vertrekkend vanuit historische sterkten maar rekening houdend met een toekomstig ander speelveld. Elke onderneming kan zich snel herpositioneren zodat ze externe bedreigingen de baas kan. Daarvoor bestaan handige marketingtechnieken die je proactief doen handelen zodat je wendbaarder en slagkrachtiger dan ooit bent. 

Lees verder

Opleiding
Zo schrijf je een marketingplan

Ondernemers bouwen hun marketingbeleid té vaak rond ad-hoc acties die weinig samenhang kennen. Dat werkt niet. Hét alternatief is om marketing te benaderen vanuit een planmatige insteek. Want zonder plan is elke vorm van marketing een op zichzelf staande actie, een losse flodder die vaker mislukt dan raak schiet. Met de nodige basiskennis van marketing planning kan elke ondernemer de basis leggen voor een consistente en planmatige marketingaanpak die garant staat voor marketingsucces. 

Lees verder

Opleiding
KMO-marketing in de praktijk

Ondernemers en KMO's zijn doeners, dat is alom bekend. Maar ondernemen ze ook slim, op basis van een heldere en uitgekiende marketingstrategie? Dat is een spiegel die elke KMO zichzelf af en toe moet voorhouden. In deze snel evoluerende wereld is de succesvolle marketingaanpak van gisteren helemaal geen garantie meer dat de toekomst verzekerd is. Integendeel, KMO's dienen steeds flexibeler en strategischer met marketing om te gaan. En daarbij is kennis van marketingstrategie één van de sleutels om wendbaar en succesvol te blijven. 

Lees verder

Opleiding
Product marketing voor KMO's

Elk product doorloopt de wetten van ‘Product Life Cycle Management’, het beheer van een productlevenscyclus. Wie daar tegen zondigt zal zijn product niet of moeizaam gelanceerd krijgen, zal weinig of geen groei kennen of zal te kampen hebben met een vroegtijdig verval van het product. Het is voor KMO's essentieel dat ze de strategie achter een succesvolle productlevenscyclus kennen, beheersen en consistent toepassen. Alleen dan zullen ze hun product duurzaam in de markt zetten.

Lees verder

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren