Nieuws
Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Nieuws
Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Lees verder

Nieuws
Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Lees verder

podcast
Klanten werven via LinkedIn door Victor Bonke

Peter Desmyttere spreekt met Victor Bonke van Acquiro, een LinkedIn-expert. In deze podcast ontdek je waarom LinkedIn een goudmijn is voor sales en marketing bij KMO’s die zich op een zakelijk netwerk richten. Deze expert leert ons waarom positionering op LinkedIn zo belangrijk is, hoe je meer engagement op je posts krijgt maar ook hoe je actief en succesvol prospects benadert zodat je nieuwe klanten werft via LinkedIn.

Lees verder

podcast
Videomarketing door Christel Dequinnemaere

Peter Desmyttere spreekt met Christel Dequinnemaere, een videomarketing expert. Zij werkt bij het videomarketing bedrijf Motcha en geeft opleidingen over videomarketing. In deze podcast leer je het échte belang van videomarketing voor een KMO kennen, maar krijg je ook tips hoe je eraan begint, hoe je het in de praktijk vertaalt en wat je vooral niet moet doen.

Lees verder

podcast
Customer Experience Design door Wisefools

Peter Desmyttere spreekt met Dries Van haver en Pieter Langeraert van Wisefools, twee marketing experten op het gebied van Experience Design. In deze podcast leer je hoe je van klantbeleving een echt concurrentievoordeel maakt. Maar wat betekent klantbeleving? En hoe maak je dat tastbaar, zowel in je organisatie als voor de klant?

Lees verder

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren