Nieuws
Zin en onzin van marktonderzoek voor KMO's

Bij KMO’s leven veel misverstanden ten opzichte van marktonderzoek. Het is nutteloos, onbetaalbaar of onbetrouwbaar denken ze. Niets is minder waar. Dat zal ik met dit artikel proberen bewijzen. Want: marktonderzoek is, net zoals communicatie, altijd zinvol als het meer opbrengt dan het kost. Binnen ons marketingbureau zien wij een groeiende noodzaak aan marktonderzoek. Soms heeft het zelfs geen zin om aan het marketingplan te beginnen, omdat het het bedrijf aan essentiële kennis over de markt ontbreekt. Marktonderzoek moet dan helpen bij het nemen van strategische beslissingen bij het businessmodel of de communicatie.

Lees verder

Nieuws
Van mond-tot-mond-reclame naar mond-op-mond-reclame

De beste vorm van reclame is mond-tot-mond-reclame*, wordt al langer beweerd. En het is nog waar ook. Als een vriend, familielid of collega enthousiast is over een product, dan word je dat zelf ook gemakkelijker. Als een anonieme, ongekende marketingstem je een product aanprijst, heb je het vaak niet gehoord of kijk je nadrukkelijk de andere kant op. KMO's die over de tong gaan, die veel mond-tot-mond reclame krijgen via aanbevelingen van klanten binnen hun netwerk, die zetten een turbo onder hun sales en marketing. 

Lees verder

Nieuws
Wat is het marketing-DNA van jouw merk of bedrijf?

Waarom wordt het ene product of bedrijf als een 'product' bekeken en het andere als een 'merk'? Omdat klanten er bijzondere merkwaarden op kleven die 'gewone' producten of bedrijven niet hebben. Merkwaarden of merk-dna hangen nauw samen met sterkten, onderscheidende voordelen (USP) of positionering. Maar geen van deze marketingtechnieken komt zo dicht bij het brein van de klant als de waarde die iemand hecht aan je product of dienst. Anders gesteld: één of meerdere emotionele waarden zullen bepalen of je product of dienst een 'merk' kan worden. Een merk waarmee je je radicaal onderscheidt in het brein van de klant. Je wordt dan als anders (beter) dan de rest beschouwd.

Lees verder

Nieuws
Wanneer is een marketingplan nodig en wanneer volstaat een communicatieplan?

Marketinginspanningen renderen het best als je ze op een gestructureerde, planmatige manier aanpakt. En dat kan alleen als je voor aanvang van de implementatie een plan opmaakt. Een overzicht waarin je de acties kort of gedetailleerd beschrijft, samen met het budget dat je er aan wenst te spenderen. Dat kan een marketingplan zijn, maar ook een communicatieplan kan volstaan. Vaak ontstaat verwarring tussen de twee. Daarom beschrijf ik kort de 3 belangrijkste verschillen.

Lees verder

Nieuws
Wat is het verschil tussen een marketingbureau, een communicatiebureau en een reclamebureau?

Bij elk eerste gesprek met potentiële klanten besteed ik veel aandacht aan het goed uitleggen van onze positie (of positionering) als marketingbureau ten opzichte van andere spelers binnen de brede marketingdienstverlening. Een webbureau bouwt websites, een copywritingbureau schrijft zakelijke teksten en een fotograaf maakt beelden. Hun positionering is duidelijk, omdat ze strikte uitvoerders zijn van concrete opdrachten. Bij een reclamebureau, communicatiebureau of digitaal bureau is ook (strategisch) advies en coördinatie te vinden, wat hun positionering ten opzichte van een marketingbureau niet altijd duidelijk maakt. Daarom lijst ik de belangrijkste verschillen tussen marketinggerelateerde bureaus even op.

Lees verder

Nieuws
Wat is het verschil tussen communicatie, marketing en reclame?

De termen communicatie, marketing en reclame worden te pas en te onpas verkeerd gebruikt. Als marketeer stoor ik mij vaak aan het feit dat reclame en marketing in hetzelfde vak gestopt worden. Krijg ik maagpijn als reclamejongens zichzelf ‘communicatiespecialisten’ noemen. Of moet ik op vandaag nog steeds uitleggen dat een marketingbureau (zoals het onze) niet hetzelfde is als een communicatiebureau of een reclamebureau. Maar dat is logisch, want de 3 termen hebben als grootste gemene deler dat ze er voor zorgen dat we opvallen, dat we gezien en gehoord worden en dat onze doelgroepen actie ondernemen.

Lees verder

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy