30/04/2020
Peter Desmyttere
Nieuws

Marketingstrategie kritisch analyseren? Gebruik het Starfish Model.

Marketingacties, marketingcampagnes en marketingstrategieën worden ook binnen KMO’s steeds sneller geëvalueerd. Dat is broodnodig in een economische en concurrentiële context die steeds dynamischer en onzeker wordt. Er komt vast en zeker een moment waarop je een langlopende marketingstrategie kritisch tegen het licht wil houden. Om een dergelijke kritische analyse uit te voeren gebruik ik bij klanten graag het stervis model (Starfish Model). Het is een zeer eenvoudige maar bijzonder effectieve manier om je huidige marketingstrategie kritisch te evalueren en snel bij te sturen.

Reden om een kritische analyse van je marketingstrategie door te voeren? Je bent niet meer tevreden van je marketingbureau, je twijfelt over de efficiëntie van je interne marketingorganisatie of je staat op een strategisch kantelpunt waarbij oude wegen niet zullen leiden tot nieuwe bestemmingen.

5 assen, 5 beslissingen voor elke marketingstrategie

Het Starfish Model past binnen de filosofie van Agile Marketing, die marketingcampagnes opdeelt in sprints van bv. 4 weken waarbij de campagne na elke sprint geëvalueerd en bijgestuurd wordt. Hoe pak je het aan? Organiseer een brainstorm of een strategische meeting waarbij de volgende personen aanwezig kunnen zijn: de KMO-zaakvoerder(s) die de eindbeslissing neemt, een eventuele interne marketeer of communicatieverantwoordelijke en een externe marketingadviseur of iemand van je marketingbureau. Je gaat vervolgens via 5 vragen je huidige marketingstrategie kritisch evalueren:

The Starfish Model by Visual Thinkery is licenced under CC‑BY‑ND

Wat blijven we doen? Hierbij gaan we ons focussen op alle goede dingen binnen een marketingstrategie. Stel je daarbij vragen zoals “Wat heeft de marketingstrategie concreet opgeleverd voor ons bedrijf?”, “In welke mate heeft ze bijgedragen tot marketingsucces?” en “Op welke vlakken zouden we de marketingstrategie missen als ze er niet meer was?”. Finaal hakken we de knoop door en lijsten we alle marketingacties, marketingprojecten en marketingcampagnes op die we willen behouden.

Wat gaan we minder doen? Sommige onderdelen van je marketingstrategie zullen minder succesvol zijn of minder bijdragen aan het marketingsucces van je bedrijf. Toch wil je ze niet helemaal schrappen, maar eerder verfijnen zodat ze nuttiger kunnen zijn in de toekomst. Een typisch voorbeeld is bepaalde events of beurzen die veel investeringen vragen maar vaak niet (meer) het rendement bieden die ze vroeger opleverden.

Wat gaan we meer doen? Binnen elke marketingstrategie zijn er altijd verborgen parels. Dat zijn marketingkeuzes die ooit zijn genomen en geïmplementeerd waarvan het resultaat haarfijn kan bewezen worden, maar die in de totale marketingstrategie onderbelicht of ondervertegenwoordigd zijn. Een goed voorbeeld hiervan zijn online ads die substantieel bijdragen tot bezoekers op de website, of bepaalde content marketing acties die de website hoger doen scoren op Google.

Wat gaan we stoppen? Zoek absoluut grondig naar die marketinginvesteringen die tijd en geld kosten, maar die niets (meer) bijdragen aan je marketingstrategie. Zo ontdek ik bij nieuwe opdrachten nog vaker dan me lief is bijzondere investeringen in print advertising of sponsoring. Het gaat dan concreet om investeringen die jaar na jaar gekopieerd worden en waar men niet wil of kan mee stoppen omdat er geen risico-analyse bestaat (wat is het risico als we hiermee stoppen).

Wat gaan we opstarten? Binnen elke marketingstrategie liggen kansen voor innovatie en experiment. Soms is ze broodnodig, bijvoorbeeld omdat het bedrijf een grondige achterstand heeft op vlak van digitale marketing. Dan dringen een nieuwe website, een SEO-aanpak, content marketing en social media management zich op. Maar het kan ook gaan om kleinere strategisch beslissingen, bv. om een tijdje met Facebook Ads te experimenteren.

Het resultaat? Een bijsturing van je marketingstrategie

Je ziet het: het Starfish Model is een geweldige visuele techniek om de temperatuur en de fitheid van je huidige marketingstrategie in te schatten. Het is een perfecte basis om een nieuw marketingplan op te stellen waarbij je de parels meeneemt, waarbij je opkuist en renoveert en waarbij je schrapt en lanceert. Het model stimuleert actie op een inspirerende en plezante manier. Eenmaal je deze techniek onder de knie hebt zal je ze vast en zeker op een regelmatige manier gaan toepassen zodat je marketingstrategie springlevend blijft.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy