29/01/2021
Peter Desmyttere
Nieuws

Een nieuwe website kost tussen €250 en €25.000

‘Wat is een aanvaardbaar budget voor onze nieuwe website?” is een veelgestelde vraag aan ons marketingbureau. Die vraag is moeilijk, omdat websites ontzettend kunnen afwijken qua features en ambities.

Maar ook makkelijk, omdat diezelfde features en ambities de klant al snel naar een bepaalde ideale richting sturen. Globaal gezien kan ik op de bovenstaande vraag het volgende antwoord geven: “Tussen €250 en €25.000, afhankelijk van wat je wenst.’ Binnen deze enorme budgetvorm ligt jouw meest ideale website.

De zoektocht naar het ideale budget pakken wij binnen ons marketingbureau aan in 3 stappen die het volledige website proces overspannen: het bouwproces, het invulproces en het optimalisatieproces. Voor elke van deze stappen zal je een budget moeten bepalen. De som van deze 3 budgetten maakt dan je volledige website budget. In dit artikel som ik het stappenplan even voor je op.

Budget 1: het bouwen van de website

Vooraleer je kunt invullen en optimaliseren moet je over een website beschikken die via een CMS (Content Management System) beschikbaar is. Hier zie ik grofweg 4 mogelijkheden:

  • Je maakt gebruik van een doe-het-zelf website platform waarmee je in een paar minuten aan de slag kunt. In een bibliotheek krijg je dan de keuze over tientallen prefab templates. Na de keuze van de template die het dichtst jouw designvoorkeur wegdraagt zet je online een abonnement op en kan je na betaling starten met de invulling. Het nadeel van deze formule is de beperkte technische mogelijkheden om verder op maat te werken. Het voordeel van deze keuze schuilt vooral in de snelheid en in de prijs: je hoeft op geen enkele webbouwer te wachten én je budget voor het bouwen is beperkt tot het jaarlijkse abonnementsgeld. Neem hier als norm €250/jaar voor een abonnement. Binnen ons marketingbureau verkiezen wij Squarespace als platform wanneer we websites maken, invullen en optimaliseren. We bouwden een website voor een groothandel op basis van deze formule. 
  • Je stapt naar een webdesigner die met een basic website platform werkt. Veel website bouwers maken bijvoorbeeld gebruik van Wordpress om hun websites te bouwen. Het voordeel van de professionele website platformen is de enorme veelheid aan plug-ins of extensies die bestaan om je website helemaal op maat van jouw specifieke behoefte te zetten. Hier is wel voorkennis van web codering nodig, opgelet dus als je zelf met templates in Wordpress of ProcessWire aan de slag gaat. Voor je het goed en wel beseft zal je tegen een technische barrière aanstoten. Dit is voer voor professionals. Het nadeel van deze formule is een zekere beperking om qua design all-the-way te gaan. Dergelijke websites zien er op het eerste zicht ‘template-achtig’ uit wanneer ze niet door design-professionals onder handen zijn genomen. Het voordeel van deze keuze schuilt vooral in de snelheid, de prijs én de gigantische bibliotheek aan plug-ins. Neem qua budget €5.000 als gemiddelde norm voor het bouwen van een website met deze formule. Binnen ons marketingbureau verkiezen wij ProcessWire als platform wanneer we dergelijke websites maken, invullen en optimaliseren. We bouwden zowel onze eigen website als de website voor dit softwarebedrijf op basis van deze formule. Tijdens een recente opdracht voor een dierenfotografe kon haar WordPress-website ons ook wel bekoren.
  • Je stapt naar een website bouwer die met een premium website platform werkt. Heb je qua design en techniek heel specifieke eisen voor je website? Of wil je absoluut met een bepaalde premium webbouwer werken? Dan zal je website wellicht in een premium web framework gebouwd. Zo werken wij af en toe met een webbouwer die zweert bij Django. De slogan van dit platform is ‘The web framework for perfectionists with deadlines.’ Het voordeel hiervan is dat je helemaal op maat kunt werken en niet bent gebonden aan eender welke template. Voorbeeld? De website van een netwerk verzekeringsmakelaars lieten wij in Django bouwen. Deze website werd binnen een budgettair kader van €10.000 gebouwd. Dat is dan ook een faire prijs voor een professionele website die op basis van een duidelijke briefing in een premium platform wordt gebouwd. 
  • Je stapt naar een webshop bouwer die met een premium website platform werkt. Drijft je website op een combinatie van design, content marketing en e-commerce nodig? Dan mag je zeker niet over één nacht ijs gaan. Hier komen immers 3 onweerstaanbare marketingambities samen op één platform. Je website moet er qua imago fantastisch uit zien, ze moet via content marketing supergoed scoren in Google én je moet er op een gebruiksvriendelijke manier je producten en diensten op kunnen verkopen. De e-commerce module is de overtreffende trap in vergelijking met de vorige optie. Ze zal dan ook met het leeuwendeel van je budget gaan lopen. Dergelijke websites schatten wij makkelijk in op zo’n €25.000 voor het volledige bouwproces. Voor deze groothandel in voedingsproducten was dit dan ook het budget voor hun geïntegreerde website en webshop. 

Weeg deze bovenstaande budgetten in elk geval af op hun verdieneffect. Betaal daarom als ondernemer of KMO nooit €25.000 voor een imagowebsite. Maar weet dat je geen professionele website en webshop zal integreren voor een budget van €5.000, toch niet als je op een professionele webbouwer beroep doet. Als je gebruiksvriendelijk is, als ze hoog scoort in Google én als ze ook nog eens leads oplevert: aarzel dan om bovenstaande budgetten te betalen, afhankelijk van de gekozen formule. Je verdient dat in no-time terug.

Budget 2: het invullen van de website

Krijg je een seintje van de webbouwer dat je website klaarstaat? Mooi zo, dan begint het echte werk. Je zal de website nu immers moeten verrijken met tekst, titels, buttons, afbeeldingen, schema’s, video’s, … voordat ze online kan gaan. Zonde dat veel KMO’s hun website snel-snel invullen en ze onafgewerkt op het internet zwieren. Dat straalt echt negatief af op je imago en is zonde van het geld dat je aan de website hebt gespendeerd.

Deze stap is minstens even belangrijk voor het resultaat en het terugverdieneffect van je website. Met een kwalitatieve invulling van de website zal je zorgen voor een hoge score in Google, zal je de bezoekers langer op je website houden én zal je meer leads genereren. 

Het invullen van de website is iets wat webbouwers niet graag doen omdat ze techneuten zijn en geen marketeers. Als marketingbureau kunnen wij hier echt het verschil maken. Reken op gemiddeld zo’n 50 uur om een website helemaal klaar te zetten om online te gaan. Budget: €5.000.

Budget 3: het optimaliseren van de website

Staat je website online, krijgt ze bezoekers en scoort ze de eerste contacten en leads? Fantastisch! Nu kan de website haar investering beginnen terugverdienen. Maar opgelet: het moderne internet wordt gedomineerd door zoekmachines (met Google voorop) die op basis van algoritmes je website een score meegeven (de zogenaamde domein ranking). Die score zal alleen maar kunnen stijgen wanneer je actief met je website aan de slag blijft. De meest gebruikte manier om dat te doen is het uitbreiden van de content op je website door nieuwsartikelen, een blog, landingspagina’s, merkenpagina’s, themapagina’s, … Op die manier bewijs je aan zoekmachines dat je website echt de moeite loont om een bezoek te brengen als surfers ‘jouw’ zoekwoorden ingeven. 

Om je website continue beter te laten presteren zal je dus een content marketing programma moeten lanceren, uitbouwen en volhouden. Dat is werk voor content marketeers met een journalistieke achtergrond. Zij zullen op basis van duidelijke briefings en input van de klant de website inhoudelijk verrijken zodat de domein ranking steeds meer omhoog gaat en de plaats in de zoekresultaten steeds hoger wordt. Content marketing zorgt echter niet alleen voor een hoge score in Google, ze zorgt er ook voor dat je autoriteit en het vertrouwen in je bedrijf stijgt. Wie kwalitatieve content leest op een website, die is sneller geneigd om contact te nemen met dat bedrijf. 

Een nieuwe website moet dus gebouwd, ingevuld en geoptimaliseerd worden

Je leest het goed: denk niet alleen aan het bouwen van een website wanneer je het budget voor een nieuwe website bepaald. Je legt dan maar een derde van de ideale weg af. Je kan perfect je website zelf maken met een template platform en door een marketingbureau laten invullen en optimaliseren. Of de combinatie van een webbureau (bouwen) en een marketingbureau (invullen en optimaliseren) inschakelen. Of wie weet kunnen wij voor jou wel het volledige proces op ons nemen. Nieuwe website nodig? Kom dan zeker eens praten.
 

Ben je enthousiast geraakt na het lezen van dit artikel, maar ontbreekt het je aan kennis of tijd om het budget voor je nieuwe website te bepalen, om de juiste partner voor je nieuwe website te zoeken of om je digitale marketing in haar geheel in de praktijk te zetten? Doe dan een beroep op een marketingbureau zoals Desmyttere. Wij hebben diverse marketeers in huis die websites bouwen, invullen en optimaliseren. Lees meer over onze content marketing dienstverlening, over onze SEO-diensten en over de manier waarop we websites optimaliseren.

Marketinginspiratie nodig? Abonneer op mijn nieuwsbrief.

Abonneren