Bouw aan relaties via social media

Veel ondernemers en KMO's kijken louter naar het aantal fans om het succes van hun social media marketing af te meten. Dat is zinloos want het algoritme van Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube of Pinterest redeneert helemaal anders. Wie leuk schrijft, boeiend informeert, vaak varieert en op die manier veel betrokkenheid (vind-ik-leuks, commentaren of het delen van de post) genereert, heeft bij social media immers een voetje voor. En dat resulteert in een hoger bereik, wat betekent dat meer volgers je updates zien.

De vraag is niet OF je social media gaat doen, wel HOE GOED je het gaan doen.

Wat betekent social media marketing voor de KMO?

Het antwoord is simpel: breng updates die het hart en de geest van je fans of volgers beroeren. Het hart beroeren betekent dat je een bepaalde emotie bij de volger losmaakt; de geest beroeren betekent dan weer dat je een intellectuele snaar hebt geraakt. Het eerste doe je door entertainende of emotioneel getinte updates te schrijven, het tweede door informatieve bijdragen te posten. Pas wanneer emotie en ratio in evenwicht zijn, kan je je volledige volgerspubliek gaan bespelen en bouw je aan een relatie met je fans en volgers die een duurzaam commercieel voordeel biedt.

Bij Desmyttere staan we op vlak van social media marketing in voor:

  • het opzetten en onderhouden van bedrijfspagina's op diverse sociale media met focus op Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube en Pinterest
  • het schrijven van wekelijkse updates die het hart en de geest van je fans of volgers beroeren
  • het opzetten van briefing procedures om inspiratie voor updates te krijgen van management, medewerkers, leveranciers of via bronnenmanagement bij diverse sectorgerelateerde media
  • het voorleggen van de updates ter goedkeuring
  • het posten op de diverse sociale media (hiervoor gebruiken we social media distributie software)
  • het informeren van alle commerciële medewerkers over de social media communicatie 
  • het meten en analyseren van de resultaten en betrokkenheid van de social media marketingacties

Dankzij het uitbesteden van je social media marketing aan ons marketingbureau ben je gegarandeerd van een consitente en professionele aanwezigheid op sociale media die resulteert in een duurzame relatie met klanten, fans, volgers, prospects en stakeholders.

Wat types social media posts schrijven we?

Social media updates moeten dus interessant of leuk zijn. Maar de lingeriezaak die elke dag ofwel een productshoot of een tip brengt, verveelt op den duur ook. Interessant en leuk dienen in een grote variatie gebruikt te worden. Bij Desmyttere ontwerpen we voor elke klant een menukaart van de meest relevante types updates waarmee een merk of bedrijf kan communiceren met volgers op social media. KMO's die onze menukaart toepassen op het eigen merk of bedrijf, schotelt de fans een veel boeiender social media-pagina voor, met meer vind-ik-leuks, commentaren of gedeelde posts. Succes gegarandeerd dus! Onze menukaart kan bestaan uit:

  • posts over producten of diensten (nieuw, vernieuwend, updates, ...)
  • posts over mijlpalen in het bedrijf
  • posts die gelinkt zijn aan management of medewerkers
  • humoristische posts 
  • posts die linken naar de website of webshop
  • posts die linken naar andere websites
  • posts met tips of advies
  • posts die linken naar eigen of externe events
  • posts over vacatures (employer branding)
  • posts over realisaties
  • posts die inspelen op de actualiteit 
  • posts over vakgerelateerde literatuur (bv. boeken)
  • wist-je-dat posts
  • posts met een poll, enquête of wedstrijd
  • posts met een user case of klantengetuigenis
  • posts met inspirerende foto's of video's
  • posts over prijs- of promo-acties
  • regio-gerelateerde posts 
  • 'achter de schermen' posts
  • posts over sponsoring (bv. goede doelen)

Hoe meet je de resultaten van social media marketing?

De twee belangrijkste doelstellingen van social media marketing zijn een groei van de fanbase (meer volgers) én veel betrokkenheid op de posts (likes, reacties en shares). Beide zijn haarfijn te meten. Daarnaast is het nuttig en aangewezen om de rol van social media in de website traffic te meten (hoeveel % van de bezoekers komen via sociale media) en wat het aandeel van social media in de leads is. Bovenstaande KPI's (Key Performance Indicators) meten we in diverse databronnen en gieten we in een overzichtelijk KPI-dashboard. Bekijk hier een voorbeeld.

Voordelen van onze social media marketing aanpak

  • je kan rekenen op een professionele wisselwerking tussen jouw vakkennis en onze social media marketing knowhow
  • je hoeft nauwelijks tijd vrij te maken voor social media marketing, wij nemen het van je over 
  • je bent wekelijks aanwezig op sociale media met een 3-tal posts die aansluiten op wat fans en volgers willen zien (diversiteit aan posts, zie lijst links onderaan deze pagina)
  • door de consistente aanwezigheid verhoog je de betrokkenheid van je fans en volgers
  • je krijgt meer interactie met je publiek en verhoogt je kansen op leads en verkoop

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn