Veel ondernemers en KMO's kijken louter naar het aantal fans om het succes van hun social media marketing af te meten. Dat is zinloos want het algoritme van Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube of Pinterest redeneert helemaal anders. Wie leuk schrijft, boeiend informeert, vaak varieert en op die manier veel betrokkenheid (vind-ik-leuks, commentaren of het delen van de post) genereert, heeft bij social media immers een voetje voor. En dat resulteert in een hoger bereik, wat betekent dat meer volgers je updates zien.
De vraag is niet OF je social media gaat doen, wel HOE GOED je het gaan doen.
Het antwoord is simpel: breng updates die het hart en de geest van je fans of volgers beroeren. Het hart beroeren betekent dat je een bepaalde emotie bij de volger losmaakt; de geest beroeren betekent dan weer dat je een intellectuele snaar hebt geraakt. Het eerste doe je door entertainende of emotioneel getinte updates te schrijven, het tweede door informatieve bijdragen te posten. Pas wanneer emotie en ratio in evenwicht zijn, kan je je volledige volgerspubliek gaan bespelen en bouw je aan een relatie met je fans en volgers die een duurzaam commercieel voordeel biedt.
Bij Desmyttere staan we op vlak van social media marketing in voor:
Dankzij het uitbesteden van je social media marketing aan ons marketingbureau ben je gegarandeerd van een consitente en professionele aanwezigheid op sociale media die resulteert in een duurzame relatie met klanten, fans, volgers, prospects en stakeholders.
Social media updates moeten dus interessant of leuk zijn. Maar de lingeriezaak die elke dag ofwel een productshoot of een tip brengt, verveelt op den duur ook. Interessant en leuk dienen in een grote variatie gebruikt te worden. Bij Desmyttere ontwerpen we voor elke klant een menukaart van de meest relevante types updates waarmee een merk of bedrijf kan communiceren met volgers op social media. KMO's die onze menukaart toepassen op het eigen merk of bedrijf, schotelt de fans een veel boeiender social media-pagina voor, met meer vind-ik-leuks, commentaren of gedeelde posts. Succes gegarandeerd dus! Onze menukaart kan bestaan uit:
De twee belangrijkste doelstellingen van social media marketing zijn een groei van de fanbase (meer volgers) én veel betrokkenheid op de posts (likes, reacties en shares). Beide zijn haarfijn te meten. Daarnaast is het nuttig en aangewezen om de rol van social media in de website traffic te meten (hoeveel % van de bezoekers komen via sociale media) en wat het aandeel van social media in de leads is. Bovenstaande KPI's (Key Performance Indicators) meten we in diverse databronnen en gieten we in een overzichtelijk KPI-dashboard. Bekijk hier een voorbeeld.
Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.
Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn