Word bekend via marketingcampagnes

Soms is marketing maar 'gewoon' marketing. KMO's hebben een website, zijn vindbaar in Google, plaatsen posts op sociale media of lanceren advertenties. Het basisdoel is om het bedrijf bekender te maken, om het onderscheidender te positioneren en om leads te genereren. Maar wat als je dit jaar een nieuw product lanceert, als je een nieuwe markt gaat betreden, als je een leverancier extra in de verf wil zetten of als je een specifieke doelgroep beter wil bereiken? Dan blijft deze ambitie vast en zeker onderbelicht tussen de algemene communicatie. KMO's hebben daarom ook marketingcampagnes nodig, naast hun algemene marketingcommunicatie.  

Marketingcampagnes zijn het peper en zout in een marketingbeleid. Ze kruiden de communicatie.

Wat betekent een marketingcampagne voor een KMO?

Zoals hierboven gesteld: marketingcampagnes zijn aanvullend op de algemene communicatie voor het bedrijf, de zogenaamde brand marketing. Marketingcampagnes binnen een KMO-context dienen om: 

  • een nieuw product te lanceren binnen een bestaande of nieuwe markt
  • meer te verkopen aan welbepaalde nieuwe of bestaande doelgroepen
  • een nieuwe markt te betreden
  • meerverkoop op een bepaald product of dienst te realiseren
  • communicatie op maat van een specifieke doelgroep te lanceren
  • in te haken op acties of campagnes van leveranciers

Elke succesvolle campagne start met een campagnestrategie. Je zult eerst een antwoord moeten formuleren op vragen als 'wat willen we bereiken, wat gaan we vertellen, naar wie gaan we communiceren, wat is het specifieke voordeel voor de klant en langs welke kanalen gaan we de campagne lanceren'. Strategie en uitvoering gaan bij een marketingcampagne dan ook hand in hand.  

Hoe meet je de resultaten van een marketingcampagne?

Professionele marketingcampagnes vertrekken vanaf heldere en meetbare doelstellingen. De belangrijkste en meest voorkomende doelstelling binnen een marketingcampagne is wellicht (meer)verkoop van een product, een dienst of binnen een doelgroepsegment. KMO's die hun financiële processen op orde hebben kunnen die (meer)verkoop dan zo uit hun systeem halen. Om de marketingacties binnen de campagne te analyseren maken wij voor elke klant een Marketing KPI-dashboard (Key Performance Indicators) die de bewegingen en resultaten van elke individuele marketingactie helder en zichtbaar maakt. Bekijk hier een voorbeeld.

Voordelen van een marketingcampagne

  • je zet er het team mee 'op scherp' dankzij motiverende doelstellingen
  • je komt los van generieke bedrijfscommunicatie en leert op specifieke commerciële doelstellingen te werken
  • je haalt meerverkoop uit bestaande producten of diensten, of in bepaalde doelgroepsegmenten
  • via een marketingcampagne kan je snel een nieuwe markt of een nieuw doelgroepsegment betreden
  • je communiceert 100% op maat van de doelgroep waarop je mikt met de campagne zodat zij zich beter aangesproken voelen dan met algemene communicatie
  • je overbrugt er kalme periodes mee dankzij gerichte acties naar geselecteerde doelgroepen
  • je kan je karretje koppelen aan geplande of lopende marketingcampagnes van leveranciers en hun boodschappen en tools recupereren
  • je kan creatief 'all-the-way' gaan en eens buiten de paden van de bestaande huisstijl treden

De marketingcampagne voor prikdiensten naar huisartsen was een succes. Het werkt echt.

Thomas Maenhout, Zaakvoerder Prikcentrum Maenhout

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn

Bekijk onze andere diensten

Deze website gebruikt cookies om u de best mogelijke ervaring te bezorgen.Disclaimer & policy