Stimuleer actie via e-mail marketing

E-mail marketing bevat een schat aan mogelijkheden voor ondernemers en KMO's. Helaas wordt ze vaak misbegrepen of verkeerd ingezet en geraakt ze op die manier in het verdomhoekje binnen KMO-marketing. E-mail marketing is echter zo veel meer dan de nietszeggende e-nieuwsbrief die geen kat bekijkt. Doeltreffende 1-op-1 prospectiemails, actiegerichte e-mailings voor promo's of events, e-nieuwsbrieven met content op maat van afgebakende doelgroepen of persona's, automatisch gegenereerde e-mails na een actie op de website, ... het zijn enkele veelgebruikte voorbeelden van hoe e-mail wel succesvol kan ingezet worden.   

Een beperkte e-mail lijst met een boodschap op maat is beter dan een gigantische e-mail lijst zonder gerichte boodschap.

Wat betekent e-mail marketing voor de KMO?

E-mail marketing is een digitale vorm van direct marketing (wie herinnert zich de papieren versies nog?) die e-mail gebruikt om gepersonaliseerde boodschappen naar een selectie van e-mail adressen (klanten, fans, medewerkers, stakeholders, ...) te sturen. Basis voor een goed e-mail marketing beleid is een CRM-tool (Customer Relationship Management) of klantendatabase met actuele e-mail adressen. Zij krijgen op een bepaald momentum of op regelmatige basis commerciële boodschappen in hun mailbox die erop gericht om te informeren (bv. nieuwe producten, update van de processen, ...), om actie te genereren (bv. inschrijven, abonneren, ...) of om de relatie warm te houden bij KMO's met lange beslissingsprocessen. 

Sinds mei 2018 is de GDPR-wetgeving (General Data Protection Regulation) in werking die bijzondere impact heeft op het gebruik van e-mail marketing. De belangrijkste impact voor KMO's bevindt zich op vlak van procedures voor het bijhouden van klantendata en op de toestemming die e-mail ontvangers geven aan het bedrijf. De tijd dat KMO's massaal algemene commerciële mails verstuurden naar een database aangekochte e-mail adressen ligt nu echt wel achter ons. Ze heeft plaats gemaakt voor een doordacht e-mail beleid dat rekening houdt met de historiek en relatie tussen de KMO en de e-mail ontvanger. Bij Desmyttere bieden we volgende e-mail marketing diensten aan: 

  • Opzetten en schrijven van prospectiemails
  • Schrijven en herschrijven van template mails die vanuit kantoorsoftware verstuurd wordt
  • Opzetten en versturen van éénmalige e-mailings
  • Opzetten en versturen van e-nieuwsbrieven
  • Het naadloos inpassen van e-mail marketing binnen multimediale marketingcampagnes
  • Opzetten en beheren van marketing automation campagnes (trigger-based e-mails na een actie op de website)
  • Opzetten van e-mail communicatie via social media (bv. InMails op LinkedIn) 

Hoe meet je de resultaten van e-mail marketing?

Net als alle andere vormen van digitale marketing is e-mail marketing zeer goed meetbaar. Bij Desmyttere gebruiken we professionele e-mail marketing software met uitgebreide rapportage- en analyse mogelijkheden. Zo meten we vooral het aantal kliks vanuit de e-mail marketing actie (naar bv. de website of webshop), kunnen we lijsten trekken van wie geklikt heeft op bepaalde links en welke verdere actie vanuit de e-mail marketing actie is gebeurd (lezen, inschrijven, abonneren, kopen, ...). Die resultaten stellen we permanent ter beschikking in het marketing KPI-dashboard (Key Performance Indicators) dat we voor elke recurrente klant maken. Bekijk hier een voorbeeld.

Voordelen van e-mail marketing

  • e-mail marketing is een van de beste technieken om gericht met klanten en prospects te communiceren
  • iedereen heeft e-mail en is via e-mail te bereiken (voldoende groot bereik)
  • in combinatie met een professionele website kan e-mail marketing voor (meer) traffic naar de website zorgen
  • er is geen betere manier om klanten op de hoogte te houden van updates, nieuws, innovaties en product updates
  • e-mail marketing is bijzonder goed meetbaar en maakt het optimaliseren en bijsturen van campagnes makkelijker dan ooit
  • de grafische mogelijkheden van e-mail marketing software gaan zeer ver zodat e-mail communicatie volledig in lijn met de huisstijl kan verstuurd worden
  • e-mail marketing campagnes zijn goedkoop, ze kosten een fractie van de vroegere papieren direct mail campagnes

Nooit gedacht dat ik via e-mail marketing naar aannemers een click ratio van 50% zou halen. Ze is het perfecte verlengstuk van mijn persoonlijke telefonische follow-up acties.

Thijs Devriendt, Zaakvoerder CS Projects

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn