Branding voor KMO's

Branding is de verzamelnaam voor alle technieken waarmee je de juiste breinpositie wil innemen in het hoofd van je prospect of klant. Je bepaalt er mee hoe ze naar je kijken en wat ze over je vertellen. Branding is dus een subjectief gegeven maar kan via marketing perfect gestuurd worden. Ondernemers of KMO's die geen aandacht voor branding hebben, die laten het beeld dat andere over hun product, merk of bedrijf hebben in handen van de individuele perceptie bij prospects, klanten en stakeholders. En dat is fout, een ondernemer of KMO moet de regie voor branding zelf in handen nemen, zelf het gewenste imago creëren.     

Branding is een stille ambassadeur voor elk bedrijf of merk.

Wat betekent branding voor de KMO?

Zoals hierboven gesteld is branding een weinig tastbaar gegeven, maar toch perfect stuurbaar vanuit de onderneming. Daarvoor bestaan er heel wat marketingtechnieken, zoals: 

  • Logo en huisstijl
  • Huiskleur en campagnebeelden
  • Slogans en baseline (bv. onder het logo)
  • Copywriting en content marketing
  • Fysieke tools zoals business cards, verpakking, gadgets, folders, presentaties, ...
  • Digitale tools zoals website, video, apps, e-mail templates, ...
  • Product design
  • Ambassadeurs zoals klanten, referrals of influencers
  • Personal branding van management en/of medewerkers

Hoe meet je de resultaten van branding?

Ondernemers of KMO herkennen snel de resultaten van slechte branding. De perceptie over het product, merk of bedrijf in de markt is dan niet uniform, is verkeerd of schiet alle kanten uit. De effecten van branding kan je meten aan de hand van persoonlijke gesprekken met klanten (bv. in het verkooppunt, tijdens een verkoopsgesprek of via telefonische bevraging) of via digitale bevraging (reviews, enquêtes, ...). Andere mogelijkheden om de effecten van branding te meten zijn focusgroepen of gericht klantenonderzoek.

Voordelen van branding

  • je zet je bedrijfsimago of merkimago in lijn met je bedrijfsidentiteit of merkidentiteit 
  • je creëert de juiste perceptie of breinpositie rond je bedrijf, merk of product
  • je zet management en medewerkers op één lijn
  • je verhoogt de klantenbelevenis
  • je kan - eenmaal je de strategie van branding onder de knie hebt - gemakkelijker in een rebranding traject stappen
  • je krijgt meer mond-tot-mond reclame via klanten, referrals of influencers
  • je zal sneller en makkelijker partnerships afsluiten als je positionering in de markt sterk is
  • je trekt de juiste klanten aan

De rebranding van Steen Vleeswaren naar Steen Food Masters is niet alleen een succes, ze is ook een garantie voor de toekomst van ons bedrijf. We kijken uit naar verdere samenwerking om de nieuwe strategie verder vorm te geven.

Tom Dugardin, Zaakvoerder Steen Food Masters

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn