Content marketing voor KMO's

Content marketing is de marketingvariant van de verkoper. Die laatste informeert en inspireert klanten met kennis, documentatie, demo's, klantengetuigenissen, ... en bouwt zo autoriteit en vertrouwen bij de (kandidaat-)koper op. Content marketing doet net hetzelfde, maar dan op het internet en via een diversiteit aan media en boodschappen. Ze zorgt dat je bedrijf opduikt zodra prospects op zoek gaan naar je product of dienst, maar ook dat ze voldoende geïnformeerd en overtuigd worden om contact met je te nemen. Content marketing zorgt er dus voor dat prospects en klanten naar jouw bedrijf kijken als 'de beste oplossing voor hun probleem'.  

Content marketing is de ruggengraat van moderne marketing.

Wat betekent content marketing voor de KMO?

Wellicht had je nog niet zo vaak gehoord van de term 'content marketing' voor je deze pagina bezocht. Nochtans wordt je er elke keer mee geconfronteerd als je op zoek gaat naar producten of diensten, als je informatie op het web opzoekt of als je communicatie van bestaande leveranciers krijgt. Content marketing betekent letterlijk 'inhoudelijke marketing' en vertaalt de kennis en knowhow die in het bedrijf aanwezig is naar:

  • nieuwsartikelen (of blogs) op een website (of blog)
  • landingspagina's op een website met gerichte info rond één Google-zoekwoord
  • social media berichten rond een welbepaalde inhoudelijke boodschap
  • e-mailings of e-nieuwsbrieven die linken naar nieuwsartikelen of landingspagina's
  • demovideo's of uitlegvideo's
  • persberichten
  • webinars
  • klantencases
  • handleidingen ('how to' content)
  • infographics 

Hoe meet je de resultaten van content marketing?

Zet je voor een content marketing programma voluit in op digitale media? Dan zijn de resultaten haarfijn meetbaar en kan je deskundige analyses uitvoeren om je acties en campagnes te optimaliseren. Interessante meetpunten zijn websitebezoekers, betrokkenheid op social media, kliks vanuit e-mail marketing acties, bekeken tijd bij video's, inschrijvers op webinars of aantal downloads van user cases en handleidingen. En niet te vergeten: aantal leads. Die resultaten stellen we permanent ter beschikking in het marketing KPI-dashboard (Key Performance Indicators) dat we voor elke recurrente klant maken. Bekijk hier een voorbeeld.

Voordelen van content marketing

  • Google zal je website hoger plaatsen in de zoekresultaten op je relevante zoekwoorden, want ze houdt vurig van content marketing acties
  • Je creëert een batterij aan tools die voor (meer) traffic zorgen naar je website
  • Je maakt je marketingverhaal 'menselijker' en 'authentieker' voor prospects en klanten
  • Wie kennis deelt, die verdient vertrouwen en autoriteit binnen de sector
  • Journalisten zullen je graag als bron voor nieuwsberichten gebruiken als ze ontdekken dat je kennis en knowhow deelt
  • Prospects willen niet alleen weten waarom JIJ vindt dat ze voor je moeten kiezen, dankzij user cases lezen ze ook waarom KLANTEN vinden dat je een topbedrijf bent
  • Elke content techniek die je inzet is een nieuwe deur naar leads, contacten en verkoop die je open zet.

Vroeger 'hadden' we winkels en een webshop. Dankzij een divers content marketing programma promoten we nu veel beter het verhaal van onze producten, mensen, leveranciers, winkels én webshop.

Wilfried Van Loon, Verkoopverantwoordelijke Mapeco

Graag een vrijblijvend gesprek?

Laat het ons weten via onderstaand formulier. Dan boeken we snel een afspraak.

Liever een telefoontje?
Bel Peter Desmyttere
op 09 279 18 82
of connecteer via LinkedIn