Steen is een groothandel in food products (vleeswaren, verse voeding en voedingsgerelateerde producten). Het bedrijf wil haar imago van ‘vleeswarengroothandel’ van zich afschudden, wenst e-commerce als extra verkoopkanaal in te zetten en ziet de toegevoegde waarde van haar verkopers binnen de commerciële organisatie evolueren naar een adviserende rol voor de klanten. Deze drieledige uitdaging werd sinds de start van onze samenwerking in 2016 continu uitgezet en heeft geleid tot een herboren bedrijf dat nu volop in de fase van groei en internationalisering zit.
De klassieke website en webshop van een groothandel in voeding is weinig dynamisch en inspirerend. Niet zo bij de nieuwe website en webshop van Steen Food Masters. Een externe webbouwer bouwde een volledig nieuw platform dat aansluit bij de behoeften die food professionals (slagerijen, traiteurs, kaaswinkels, ...) hebben om hun assortiment voor de klant continue op een hoog aantrekkelijk niveau te zetten.
Ons team gaf advies op vlak van UX (User Experience of gebruiksvriendelijkheid), grafisch design en conversie (resultaatgerichtheid). Vervolgens gingen we aan de slag met het invullen van het CMS waarbij commerciële pagina's, productpagina's, doelgroeppagina's en landingspagina's op een professionele manier en in de juiste taal werden afgewerkt.
In een bedrijf waar veel strategische veranderingen zich opvolgen, daar is het eigen personeel vaak de laatste die op de hoogte van die veranderingen wordt gebracht. Wij stelden het management voor om een personeelsevent te organiseren waarin we terugblikten op de voorbije strategische beslissingen en marketingacties, maar ook vooruitblikten naar de toekomst én de van de medewerkers eens in de verf werd gezet.
Steen is niet alleen een groothandel in voeding, ze heeft ook een eigen maaltijdproductie in huis waar ze kant-en-klare maaltijden fabriceert, geïnspireerd op de mediterraanse keuken. Het management wou deze business verzelfstandigen en onder een eigen label naar de markt brengen. We creëerden de nieuwe merknaam 'Mealius', ontwierpen een logo met de baseline 'Home made meals', coördineerden een fotoshoot in het bedrijf en maakten een nieuwe website.
Hoe inspireer je kaaswinkels, viswinkels, broodjeszaken, traiteurs, slagers, ... over de meer dan 20.000 veelgekochte, innovatieve en inspirerende voedingswaren die Steen in huis heeft? We tekenden hiervoor een content marketing strategie uit die zich uitstrekt van de website over social media en video tot en met een e-newsletter. De werktitel van deze strategie: Food Inspiration.
Hoewel het verhaal van Steen Food Masters een succes blijkt te zijn, mist het management een duidelijke corporate branding. Hoe maak je het multidisciplinaire verhaal van Steen Food Masters visueel? We werkten hiervoor een nieuwe visuele identiteit uit als uitbreiding op het logo. Het letterlogo visualiseert de verschillende disciplines van Steen en werd vertaald naar een nieuwe brochure, nieuwe camionbelettering, nieuwe instore communicatie en een nieuwe website.
De 2e generatie zaakvoerders wil met het bedrijf een nieuwe kant uit. De enge focus op vleeswaren lijkt meer bedreigingen dan kansen te bieden, terwijl er in de wereld van 'groothandel voor voeding' zoveel kansen te rapen vallen. We tekenden samen een toekomstverhaal uit dat van de vleesgroothandel een 'groothandel in voeding voor food professionals' heeft gemaakt. Steen Feed Masters is geboren.
De rebranding van Steen Vleeswaren naar Steen Food Masters is niet alleen een succes, ze is ook een garantie voor de toekomst van ons bedrijf. We kijken uit naar verdere samenwerking om de nieuwe strategie verder vorm te geven.
Tom Dugardin, Zaakvoerder
Kom eens vrijblijvend praten over jouw verhaal.